Idea samorządu terytorialnego

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Idea samorządu terytorialnego - strona 1 Idea samorządu terytorialnego - strona 2 Idea samorządu terytorialnego - strona 3

Fragment notatki:

55. I dea samorządu terytorialnego . W nauce francuskiej samorząd to określenie formy decentralizacyjnej systemu administracyjnego, która dopuszcza społeczeństwo do udziału w strukturze administracji lokalnej.
W nauce angielskiej samorząd to instytucja administracyjna władz lokalnych.
W nauce polskiej był samorząd szlachecki/stanowy, istotną rzecz stanowiło prawo o miastach.
W Polsce przedwojennej (po 1926r.) samorząd był bardzo słaby, można powiedzieć że był zaledwie tolerowany.
GENEZA
Samo pojęcie wywodzi się z Niemiec gdzie Karl von Stein , minister spraw wewnętrznych i administracji w XIX. w. Zaprosił mieszkańców miasta do rządów, by wyrazili większą chęć współdziałania.
Otto von Gierke twórca idei zrzeszeń spółdzielczych. Polegało to samorządowaniu, ten mechanizm został wykorzystany w nauce o samorządzie.
Samorząd definicja prawna - oznacza wykonywanie zadań administracji publicznej w sposób zdecentralizowany i na własna odpowiedzialność przez odrębne w stosunku do państwa podmioty, które w zakresie wykonywania zadań nie są poddane żadnej ingerencji państwowej.(komponent korporacyjny i funkcjonalny).
Samorząd def. polityczna - oznacza honorowe uczestnictwo osób cywilnych w wykonywaniu określonych zadań państwowych i wskazuje na „wolność do państwa”.
Cechy samorządu:
4 formy włady:
a) Władza stanowienia prawa - Samorząd ma zdolność do tworzenia prawa miejscowego. Ma ono atak samą moc jak prawo państwowe, ale dotyczy ściśle określonego terytorium. Prawo miejscowe może regulować wewnętrzną organizację danego samorządu, ale i prawa i obowiązki mieszkańców.
b) Władza kadrowa- Samorząd realizując zadania musi korzystać z kadry pracowników. Dobór szkolenie, jest regulowane przez krawo krajowe. Jest Kwestią politycznego uznania wynikającego z konstytucji i regulacji prawnych, jak dalece państwo wykracza w tym względzie. c) Władza finansowa i podatkowa - Wyraźne określenie źródeł finansowania jest pds. władzy finansowej samorządu. Finanse mogą pochodzić z 1) Dochodów własnych 2)Działalności komercyjnej, 3) subwencji i dotacji państwowych, 4) kompensat wyrównujących poziom życia mieszkańców Dochody własne są najważniejsze bo samorząd sam może decydować na co je przeznaczyć.
d) Władza organizacyjna- jest dużo kontrowersji między ustawodawczą władzą państwową a autonomią samorządu polegającą na autonomii jednostek samorządowych. Może to być ustalone przez ustawowe określenie granicy autonomii samorządu od państwa
(dopisek mój- troche to zawiłe, ale chodzi o to że organy centralne na ogóe, pchają się w samorząd by mieć jak najwięcej władzy, dobrze jest uregulować ustawowo gdzie kończy się możliwość ich ingerencji.)


(…)

… tego odtworzenia zawarte były w Manifeście PKWN z 22 lipca 1944 roku ). W 1946 roku została znowelizowana ustawa o radach narodowych - terenowym radom narodowym przyznano uprawnienia do kontrolowania rządowych i samorządowych organów wykonawczych. Po nowelizacji z 1946 roku samorząd terytorialny został sprowadzony do roli samorządowych organów wykonawczych, a na mocy ustawy z 20 marca 1950 roku został całkiem zniesiony. 8 marca 1990 roku to data reaktywowania samorządu terytorialnego w Polsce, kiedy to została uchwalona ustawa o samorządzie terytorialnym oraz ustawę o zmianie Konstytucji RP. W Ustawie Konstytucyjnej z 17 października 1992 roku gmina została określona jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego, a samorząd został uznany za podstawową formę organizacji lokalnego życia publicznego. Gminy…
… terytorialny, utworzono samorząd terytorialny na szczeblu powiatu i województwa, a także zespolenie pod zwierzchnictwem wojewody i starosty większości dotychczasowych organów administracji specjalnych. Podstawę prawna dla trójszczeblowego podziału samorządu terytorialnego w Polsce stanowią obok ustawy zasadniczej ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ustawa o samorządzie województwa…
… decentralizacji, a co za tym idzie wzrosło zapotrzebowanie na służby publiczne. Na początku XX wieku zaczęły zmieniać się potrzeby obywateli i tradycyjny podział na zadania państwowe i samorządowe okazał się archaiczny. W latach 70 nastąpil proces stalania małych gmin. Istotną cezurą jest kryzys państwa opiekuńczego. Budżety centralny ograniczały pomoc dla miast i gmin w formie dotacji. Pojawiała…
… samorządu ( członkiem korporacji samorządowej osoba fizyczna staje się z mocy ustawy a nie na podstawie własnego aktu woli 3) wykonywanie przez samorząd i jego organy zadań z zakresu administracji publicznej 4) nadzór nad działalnością samorządu jest możliwy jedynie w formach określonych ustawą. Idea utworzenia samorządu terytorialnego i wprowadzenia go w życie została zawarta w Konstytucji Marcowej ( 1921…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz