Hume -opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1435
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Hume -opracowanie - strona 1 Hume -opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Hume :
1717-1776
Z pochodzenia Szkot
Długo nie potrafił znaleźć odpowiedniego zawodu i stanowiska
W czasach wiejskich opracował swoje dzieło
Był niezwykle dojrzały Filozofia :
Wierny tradycji
Podział: Pierwotne - wrażenia Pochodne - idee Przedmioty badania: Stosunki między ideami Stosunki między faktami Twierdzenia o faktach
Rodzaje ludzkich twierdzeń różnią się między sobą
Idee znajdują się w umyśle
Zagadnienie, - co doświadczenia zawiera poza stwierdzeniem faktu?
Doświadczenie - zagadnienie wymagające rozwiązania Krytyka przyczynowości - nie ma podstaw do przenoszenie doświadczeń na przyszłość
Poczucie konieczności nie jest podstawą wniosków
Poszukiwanie wniosków przyczynowych - siłą przyczynowości
Przeżycie woli jest tak samo u człowiek sprawnego jak i sparaliżowanego Krytyka pojęcia substancji Wrażenie odnosimy do jednej substancji Wyniki krytyki :
Destrukcyjne
Podważenie metafizyki
Podważanie podstawy nauki ścisłej
Odrębna natura wiedzy empirycznej: Krytyka rozumu Wyższość instynktu - lepiej poznaje świat Dziedziny rzetelnej wiedzy :
Matematyka
Wiedza praktyczna Krytyka religii :
Krytyka prawd religijnych
Wnioski tłumaczył psychologicznie Filozofia moralna :
Umysł przeżywa:
Wrażenia
Idee
Celem jest wprowadzenie eksperymentalnej metody
Uczucia moralne są wynikiem kojarzenia Hume wyrósł z filozofii oświecenia, ale ją obalił Podsumowanie :
Hume jest empirykiem, wyróżnia wrażenia i idee:
Wrażenie - pierwotne
Idee - pochodne (pochodzą z wrażeń - całość idei)
Jeśli cała wiedza wywodzi się z wrażeń, czy we wrażeniach jest coś oprócz wiedzy?  Nie
Krytyka przyczynowości:
Związek przyczynowy ma być związkiem koniecznym
Konieczność nie może wynikać z doświadczenia
Nie można nic stwierdzić o konieczności
Substancja:
Mamy rzecz, która jawi się zmysłom w konkretny sposób, jeśli coś się zmieni nadal mamy wrażenie, że w rzeczach jest coś niezmiennego.
Na gruncie empiryzmu nie możemy mówić o pojęciu substancji
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz