To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Egzamin zerowy - 2 czerwca 2011, 18.00. 2/3 obecności na wykładzie. Historia władzy w Europie - zagadnienia egzaminacyjne.
Zjawisko władzy, władza polityczna i państwowa. Państwo, jego istota i funkcje. Formy państwowe w dziejach (od antyku po współczesność).
Państwo szczepowe i monarchia patrymonialna - istota, system władzy. Monarchia stanowa - istota, zasady sprawowania władzy. Istota tzw. Władzy podzielonej (rozproszonej) w systemie feudalnym. Przesłanki ukształtowania się monarchii absolutnej. Monarchia absolutna - jej cechy istotne, rodzaje. Alternatywny model ustrojowy - ukształtowanie się Rzeczypospolitej szlacheckiej w Polsce. Przywileje szlacheckie w Polsce, status prawo - polityczny i ekonomiczny szlachty polskiej. System wartości szlachty polskiej w XVI w.. Sarmatyzm to ideologia szlachecka Stanowi podstawę polskiej obyczajowości, religijności, polityki. Zaczyna się w XV wieku. Szlachta polska w dobie swej świetności poszukiwała swych korzeni - znalazła je w starożytnym ludzie Sarmatów (w rzeczywistości był to koczowniczy lud irański zamieszkujący dorzecze Wołgi). To szczególne pochodzenie miało tłumaczyć szczególną rolę jaką szlachta odgrywała w Polsce. Sarmatyzm może być dwojako rozumiany i ma dwa zanczenia - pierwsze oznacza styl życia szlachty w XV i XVI wieku, drugie - rozbudowaną ideologię szlachecką. Początkowo sarmatyzm utożsamiano z pozytywnymi cechami szlacheckimi - męstwem, dzielnością. Z czasem następuje rozwój zakresu znaczeniowego o kult złotej wolności, mesjanizm - pogląd religijny mówiący o istnieniu jednostkowego lub zbiorowego mesjasza. Szlachta polska miała poczucie, że Polska stanowi przedmurze chrześcijaństwa - musi stawić czoła pogańskiej nawale, była wszak najdalej na wschód wysuniętym państwem chrześcijańskim. Stykała się z prawosławiem i islamem, wskutek ataków tureckich. Mesjanizm narodowy to przekonanie o szczególnej roli polityczno - religijnej Polaków. Gruntuje się w czasach baroku wiara obecna od zarania państwowości polskiej - o szczególnej roli jaką odgrywa Matka Boża. Kolejnym aspektem jest ziemiańskość - ukształtowany model życia - życie na wsi, fascynacja przyrodą, jej pięknem, wzorce gościnności, dobrego sąsiedztwa. Obecne były także elementy orientalizmu, wyrażające się w zainteresowaniu kulturą wschodu - strój szlachecki, broń, ubiór konia. Stosunek do sarmatyzmu w literaturze i kulturze ewoluował - początkowo symbolizował męstwo, kult wolności. Z czasem stał się synonimem ciemnoty, zacofania, pijactwa i obskurantyzmu. W czasie rozbiorów przywrócono tę tradycję do łaski, czego świadectwem jest najwybitniejszy zabytek kultury sarmackiej - "Pan Tadeusz".
(…)
… szlachecka i oligarchia magnacka w Polsce. Kryzys Rzeczypospolitej i reformy lat 1764 - 1775. Konstytucja 3 maja - jej istota, zasady ustrojowe. Konstytucja 3 maja - system władzy. Źródła doktrynalne nowożytnego konstytucjonalizmu.
Idee przewodnie amerykańskiej Deklaracji Niepodległości i francuskiej Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela. Kształtowanie się systemu parlamentarno - gabinetowego w Wielkiej…
… w Republice Cesarstwo: „Art. 1. Rząd Republiki powierzony jest Cesarzowi, który nosi tytuł Cesarza Francuzów. (...); Art. 2. Napoleon Bonaparte, aktualny Pierwszy Konsul Republiki, jest Cesarzem Francuzów; Art. 3. Godność cesarska jest dziedziczna w linii męskiej Napoleona Bonaparte w porządku primogenitury, z wieczystym wykluczeniem kobiet i ich potomstwa. (...); Art. 142. Propozycja niniejsza zostanie…
… z dożywotnich wirylistów (kardynałów, marszałków Francji i admirałów) oraz nominatów imperatora. Indywidualnym wkładem Ludwika-Napoleona Bonaparte do Idei napoleońskich (Les idées Napoléoniennes, 1839) było podniesienie do rangi „misji” bonapartyzmu imperatywu zaprowadzenia w całej Europie „zasady narodowościowej” (principe des nationalités) oraz społecznego paternalizmu wobec robotników, powodowanego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)