historia transportu - atatki starożytne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 3458
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
historia transportu - atatki starożytne - strona 1

Fragment notatki:

STATKI EGIPSKIE -pierwotnym budulcem statków egipskich był papirus, który w czasach późniejszych zastąpiono drewnem. -Egipt był niemal bezleśny-kadłub budowano z krótkich kawałków drewna cedrowego lub akacjowego-Dziób i rufa, silnie zakrzywione do góry, sterczały wysoko nad wodą-wypukłe dno statku podobne było do łyżkipóźniej do budowy statków sprowadzano odpowiednie drewno z zagranicy i wielkość ich znacznie wzrosła, sposób budowy pozostał niezmieniony-Żeby uzyskać wytrzymałość w kierunku wzdłużnym i zapobiec opadaniu mocno wygiętych końców, przez środek statku Egipcjanie przeciągali górą grubą linę ciągnącą się od dziobu do rufy-cały kadłub oplatano sznurową siecią-rufa często była zakończona rzeźbą kwiatu lotosu. - poruszane były za pomocą wioseł (do 30 wioślarzy stało lub siedziało wzdłuż obu burt) oraz -duży czworokątny żagiel zawieszany na maszciePoczątkowo maszt składał się z dwóch słupów, później jednak zaczęto używać masztów pojedynczych. Żagiel rozpinano w poprzek statku między dwiema długimi rejami - górną i dolną. Używany był tylko w razie pomyślnego wiatru (od rufy) gdyż sztuki lawirowania jeszcze nie znano. Z tyłu statku po obu jego bokach stali sternicy, którzy długimi wiosłami sterowymi umocowanymi do burt kierowali statkiem. . Typowy ówczesny okręt miał około 22 m długości i ponad 5 m szerokości. Gublije pływały po Nilu i przybrzeżnych morzach. Nie były wcale małe - ogromne bloki skalne na piramidy transportowano przecież głównie drogą wodną.
Gublije - były budowane z dłuższych bali drewna cedrowego, - długość kadłuba wzrosła do ponad 30 m, - powiększyła się również wytrzymałość, kadłub został wzmocniony poprzecznymi belkami w rodzaju pokładników przechodzących przez kadłub.- Maszt stanowiła jedna mocna tyka usztywniona linami, reje były zaś złożone z dwóch części o obłym przekroju. Zwiększyła się również do 15 ilość wioseł na każdej burcie. - wielki drewniany kwiat lotosu na zagiętym końcu rufy. Na statkach, które jeszcze nie miały stępki i nadal zachowały linę nadpokładową, ale miały już żebra i pokład - Egipcjanie żeglowali nawet do Indii.
Okręty wojenne - podwyższone nadbudówki, z których wojownicy mogli rzucać kamienie na przeciwnika, strzelać z łuku i walczyć długimi dzidami. Na maszcie znajdowało się bocianie gniazdo, które też było stanowiskiem bojowym. - na dziobie taran do przebijania statków przeciwnika; - podwyższone burty chroniły wioślarzy, szeroki żagiel rejowy nie miał dolnej rei, był on bowiem wyciągany za pomocą lin. Ze względu na to, że okręty te budowali szkutnicy feniccy, nie miały one już liny nadpokładowej, lecz stępkę i żebra.Łódź trzcinowa -jako łudź rybacka o wiele tańsza w wykonaniu. STATKI FENICJAN Fenickie okręty wojenne - podobnie jak statki egipskie napęd wiosłowy oraz rejowy żagiel

(…)

…,
STATKI GRECKIE Sztukę żeglarską Egipcjan i Fenicjan przejęli starożytni Grecy, którzy doprowadzili do doskonałości typ szybkiego okrętu wiosłowego. - Grecy budowali małe statki jednorzędowe (monery), bez pokładu, z masztem opuszczanym, na którym rozpinano rejowy żagiel tylko w razie pomyślnych wiatrów rozwinął się w Grecji typ okrętu wiosłowego o trzech rzędach wioseł. Była to słynna triera ateńska. -okrety dwurzędowe (tzw. diery) oraz o większej niż trzy liczbie rzędów wioseł. Triery nie były okrętami dużymi w dzisiejszym znaczeniu tego słowa. dł triery ateńskiej nie przekraczała 35 m a jej szerokość 4,8 m. Wysokość okrętu wynosiła prawdopodobnie 2,5 m, z czego prawie połowa była zanurzona. Zdarzały okręty o długości dochodzącej do 150 m, które pomieścić mogły nawet 8000 ludzi. W bokach typowego okrętu znajdowały się trzy rzędy otworów na wiosła przypuszczalnie cztero metrowej długości. Ponieważ górny rząd triery liczył 31 wioseł a dwa dolne po 27, liczba wioślarzy wynosiła około 170 osób. Zazwyczaj przy każdym wiośle sadzano tylko jednego wioślarza. Wyjątkiem była słynna szybka quinquirema (pięciorzędowiec) liburnijska gdzie przy dwu górnych rzędach wioseł sadzano po dwu wioślarzy…
… na każdej burcie (triakonery miały razem 30, a pentekontery 50 wiośla - dł triery mogła dochodzić do 36 m, szerokość do 6 m, a zanurzenie wynosiło 1 m. - długi, smukły i niski okręt, bardzo zwrotny i tak silny aby uderzeniem ostrego taranu przebić kadłub łodzi przeciwnika. - taran monery miał kształt głowy delfina, a triery był złożony z 2-3 ostróg podobnych do wielkich mieczy. Niektóre triery miały…
… żagiel rejowy nie miał dolnej rei, był on bowiem wyciągany za pomocą lin. Ze względu na to, że okręty te budowali szkutnicy feniccy, nie miały one już liny nadpokładowej, lecz stępkę i żebra. Łódź trzcinowa -jako łudź rybacka o wiele tańsza w wykonaniu. STATKI FENICJAN Fenickie okręty wojenne - podobnie jak statki egipskie napęd wiosłowy oraz rejowy żagiel -ulepszone olinowanie ułatwiało manewrowanie…
…, gdy dopłynięcie do oddalonych kolonii greckich wymagało specjalnych statków handlowych do przewozu większej ilości towarów i osób, pierwszeństwo miał żagiel, a wiosła były używane tylko w portach. - do budowy statków mieli mało drewna i dlatego zlecali budowę fenickiemu Tyrosowi. - Statki handlowe były krótkie i szerokie, ze stosunkiem długości do szerokości 4:1. Małe statki do żeglugi między wyspami Morza Egejskiego, ze względu na płytkość tamtejszych portów, - nośność tylko 10-15 ton, natomiast większe, do dłuższych rejsów - nawet 200-300 ton. - Zaokrąglona rufa pozwala wnioskować, że statki te były na noc wyciągane na brzeg. -miały wysokie burty, z nadstawką w formie płotu, - Na maszcie pośrodku statku podnoszony był wielki, kolorowy żagiel. - sterowanie odbywało się za pomocą jednego - dwóch szerokich…
… wiosłowymi żaglowce były szersze i głębsze, a zatem lepiej przystosowane do warunków podróży morskich. Pierwotnie posługiwano się na nich jednym dużym kwadratowym żaglem, później jednak. na szczycie masztu, nad żaglem głównym, dodawano szeroki żagielek trójkątny, a na wysuniętym z przodu statku pochyłym maszcie przednim (rodzaj bukszprytu, po łac. artemon) rozpinano żagiel prostokątny znakomicie ułatwiający…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz