Historia sztuki - Rzym - V w.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 336
Wyświetleń: 1589
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia sztuki - Rzym - V w. - strona 1 Historia sztuki - Rzym - V w. - strona 2 Historia sztuki - Rzym - V w. - strona 3

Fragment notatki:


San Stefano Rotondo Santa Maria Maggiore Pierwsza świątynia chrześcijaństwa pod wezwaniem  maryjnym. Powstała po Soborze Efeskim (po 431r.) gdzie  ustanowiono dogmat o bogurodzicielstwie Maryji. Bazylika trójnawowa , baz transeptu obecnie silnie  zbarokizowana, nadal odczucie bazyliki  wczesnochrześcijańskiej. Reprezentatywny przykład mozaiki  w absydzie, madonna z dzieciątkiem, pierwsze  przedstawienie Maryji. Wyobrażenia ze starego testamentu,  historia Mojżesza i Jozuego na łuku triumfalnym.  Etimazja  (z greckiego  hetoimasia  - przygotowanie), motyw  ikonograficzny o charakterzeeschatologicznym,  przedstawiający pusty tron przygotowany na powtórne  przyjście Chrystusa, będący jednocześnie znakiem obecności  Boga. Na tronie rozłożone są pełniące funkcje symboliczne:  krzyż, księga, narzędzia męki Chrystusa, czerwona tkanina i  gołębica. Występował w sztuce wczesnochrześcijańskiej,  bizantyjskiej, ruskiej i rosyjskiej, często w scenach Sądu  Ostatecznego. W malarstwie freskowym umieszczany zawsze  w pobliżu ołtarza. Temat powszechny w malarstwie  ikonowym.  Wzdłuż ścian nawy głównej,  powyżej kolumn, znajdują się  mozaiki z V wieku przedstawiające  sceny z Starego Testamentu. Łuk  tęczowy zdobią pasy mozaiki  wykonane w latach 432-440r.  Ukazują sceny z Nowego  Testamentu, tworząc cykl  poświęcony Matce Bożej.  Widoczna jest scena  Zwiastowania, Pokłon Trzech  Mędrców, Rzeź Niewiniątek.  Pośrodku łuku przedstawiony jest  tron Boga-Ojca pomiędzy św.  Piotrem i św.Pawłem oraz symbole  ewangelistów. U podstawy łuku, po  stronie prawej, mozaika  przedstawia Betlejem, do którego  zmierza lud pogański  ex Gentibus ;  po stronie lewej - Jerozolma i lud  żydowki  ex Circoncisione  (Kościół  Obrzezanych). Jest to symboliczne  ukazanie ludu Bożego, którego  pasterzem jest papież.  Bazylika Santa Maria Maggiore   (Świętej Maryi Większa) w Rzymie  jest położona na wzgórzu Ekswilin.  Należy wraz z bazylikami:  św. Piotra na Watykanie ,  św. Jana na Lateranie  i  św. Pawła za Murami  do kościołów  patriarchalnych Rzymu i Watykanu. Budowę jej rozpoczęto już w 431 za  pontyfikatu  Sykstusa III , po soborze  efeskim, na którym ogłoszono kult  Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej.  W tym czasie na wzgórzu Eskwilin  znajdowała się świątynia Junony  Lucindy, opiekunki rodzących kobiet.  Kolumny z tej świątyni wykorzystano  przy budowie nowego kościoła.  Ułożone w pasy sceny ilustrują 

(…)

… cesarzowy przybywającemu z okazji jakichś uroczystości do
miasta.
Scena rozgrywa się na otwartym dziedzińcu, otoczonym arkadowym portykiem. Osoby rozmieszczone
sa na tle portyku w perspektywie przestrzennej, napełnionej powietrzem i światłem. Apostołowie
rozmieszczeni są swobodnie i zajęci rozmowa. Piotr i Paweł umieszczeni są najbliżej Chrystusa.
Paweł prawą uniesioną ręką aklamuje kodeks trzymany przez Chrystusa na kolanach, otwarty na
pierwszych słowach ewangelii św. Mateusza. Księga ta oznacza tu prawdopodobnie całą naukę
Chrystusa. W górnej części mozaiki sceneria i nastrój zmienia się całkowicie. Zza dachu portyku
wysuwająsię mury budowlii symbolizującej niebieska Jerozolimę. Pośrodku na ich tle, wyrasta na
wysokim, kopulastym, kamienistym wzgórzu Golgoty wielki krzyż. Ma on charakterystyczną
ozdobną…
… nie ma ,żadnych prototypow w ikonografii antycznej.
Mozaika ma charakter eschatologiczny ponieważ dotyczy rzeczywistości pozaziemskich.
Przedstawia teofanie – objawienie się Chrystusa Kościołowi, który składa mu hołd.
Mozaikę ukończono w okresie pontyfikatu Innocentego I (402-417)

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz