To tylko jedna z 26 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
San Stefano Rotondo Santa Maria Maggiore Pierwsza świątynia chrześcijaństwa pod wezwaniem maryjnym. Powstała po Soborze Efeskim (po 431r.) gdzie ustanowiono dogmat o bogurodzicielstwie Maryji. Bazylika trójnawowa , baz transeptu obecnie silnie zbarokizowana, nadal odczucie bazyliki wczesnochrześcijańskiej. Reprezentatywny przykład mozaiki w absydzie, madonna z dzieciątkiem, pierwsze przedstawienie Maryji. Wyobrażenia ze starego testamentu, historia Mojżesza i Jozuego na łuku triumfalnym. Etimazja (z greckiego hetoimasia - przygotowanie), motyw ikonograficzny o charakterzeeschatologicznym, przedstawiający pusty tron przygotowany na powtórne przyjście Chrystusa, będący jednocześnie znakiem obecności Boga. Na tronie rozłożone są pełniące funkcje symboliczne: krzyż, księga, narzędzia męki Chrystusa, czerwona tkanina i gołębica. Występował w sztuce wczesnochrześcijańskiej, bizantyjskiej, ruskiej i rosyjskiej, często w scenach Sądu Ostatecznego. W malarstwie freskowym umieszczany zawsze w pobliżu ołtarza. Temat powszechny w malarstwie ikonowym. Wzdłuż ścian nawy głównej, powyżej kolumn, znajdują się mozaiki z V wieku przedstawiające sceny z Starego Testamentu. Łuk tęczowy zdobią pasy mozaiki wykonane w latach 432-440r. Ukazują sceny z Nowego Testamentu, tworząc cykl poświęcony Matce Bożej. Widoczna jest scena Zwiastowania, Pokłon Trzech Mędrców, Rzeź Niewiniątek. Pośrodku łuku przedstawiony jest tron Boga-Ojca pomiędzy św. Piotrem i św.Pawłem oraz symbole ewangelistów. U podstawy łuku, po stronie prawej, mozaika przedstawia Betlejem, do którego zmierza lud pogański ex Gentibus ; po stronie lewej - Jerozolma i lud żydowki ex Circoncisione (Kościół Obrzezanych). Jest to symboliczne ukazanie ludu Bożego, którego pasterzem jest papież. Bazylika Santa Maria Maggiore (Świętej Maryi Większa) w Rzymie jest położona na wzgórzu Ekswilin. Należy wraz z bazylikami: św. Piotra na Watykanie , św. Jana na Lateranie i św. Pawła za Murami do kościołów patriarchalnych Rzymu i Watykanu. Budowę jej rozpoczęto już w 431 za pontyfikatu Sykstusa III , po soborze efeskim, na którym ogłoszono kult Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej. W tym czasie na wzgórzu Eskwilin znajdowała się świątynia Junony Lucindy, opiekunki rodzących kobiet. Kolumny z tej świątyni wykorzystano przy budowie nowego kościoła. Ułożone w pasy sceny ilustrują
(…)
… cesarzowy przybywającemu z okazji jakichś uroczystości do
miasta.
Scena rozgrywa się na otwartym dziedzińcu, otoczonym arkadowym portykiem. Osoby rozmieszczone
sa na tle portyku w perspektywie przestrzennej, napełnionej powietrzem i światłem. Apostołowie
rozmieszczeni są swobodnie i zajęci rozmowa. Piotr i Paweł umieszczeni są najbliżej Chrystusa.
Paweł prawą uniesioną ręką aklamuje kodeks trzymany przez Chrystusa na kolanach, otwarty na
pierwszych słowach ewangelii św. Mateusza. Księga ta oznacza tu prawdopodobnie całą naukę
Chrystusa. W górnej części mozaiki sceneria i nastrój zmienia się całkowicie. Zza dachu portyku
wysuwająsię mury budowlii symbolizującej niebieska Jerozolimę. Pośrodku na ich tle, wyrasta na
wysokim, kopulastym, kamienistym wzgórzu Golgoty wielki krzyż. Ma on charakterystyczną
ozdobną…
… nie ma ,żadnych prototypow w ikonografii antycznej.
Mozaika ma charakter eschatologiczny ponieważ dotyczy rzeczywistości pozaziemskich.
Przedstawia teofanie – objawienie się Chrystusa Kościołowi, który składa mu hołd.
Mozaikę ukończono w okresie pontyfikatu Innocentego I (402-417)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)