To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
FILOZOFIA ŚREDNIOWIECZNA - filozofia średniowieczna = chrześcijańska - rozwój jeszcze w czasach starożytnych i współwystępowanie z filozofią grecką (II, III w. n.e.) - zupełne novum! Nowy nurt filozofii - II / III do VI w. - kształtowanie doktryny chrześcijańskiej OKRES PATRYSTYCZNY (patres - ojcowie Kościoła) - Orygenes, Tertulian, Grzegorz Nysseńczyk - orzeczeni heretykami, ale patres - św. Augustyn - nieheretyk - działalność APOLOGETÓW (apologia = obrona; tworzenie traktatów, obrona doktryny chrześcijańskiej wobec heretyków i pogańskich władców - koniec średniowiecza ok. XIV w. - VIII / IX - renesans karoliński - XI, XII, renesans w wieku XIII, schyłek w wieku XIV - William Ockham - krytyka filozofii średniowiecznej - XIII w. - Tomasz z Akwinu, Albert Wielki, Duns Szkot - XII w. - Abelard, Piotr Lombard - szkoła pałacowa Karola Wielkiego, dbanie o rozwój intelektualny, uczeni z Yorku - trivium - gramatyka, retoryka, dialektyka; quadrivium - arytmetyka, geometria, astronomia, fizyka (septem artes liberales) - wszystko podporządkowane teologii - Uniwersytety - medycyna prawo teologia - dzieła powstają na uniwersytetach (szczególnie paryski - np. Tomasz z Akwinu) - zakony żebracze: franciszkanie (konserwatywni, zwolennicy św. Augustyna), dominikanie (bardziej otwarci, np. Tomasz z Akwinu) - myśl chrześcijańska - brak świadomości spuścizny greckiej, dopiero XI, XII w. - filozofia chrześcijańska zaczyna odkrywać starożytnych ( z przekładów arabskich lub hebrajskich), dopiero od XI w. dzieła Arystotelesa UNIWERSALIA nominalizm
realizm pojęciowy a) skrajny (Platon) b) umiarkowany (Arystoteles) PORFIRIUSZ - Isagoga, komentarz do kategorii Arystotelesa 1) czy rodzaje i gatunki tylko w naszym umyśle czy w rzeczywistości pozazmysłowej? 2) czy cielesne, czy niecielesne (jeśli w rzeczywistości pozazmysłowej?) 3) czy istnieją oddzielnie od rzeczy zmysłowych czy nie? brak odpowiedzi BOECJUSZ - przetłumaczył dzieło Porfiriusza na łacinę 1) złożenie = pojęcie fałszywe , bo brak w rzeczywistości (np. w wypadku centaura - kawałek człowieka, kawałek konia) 2) abstrakcji = pojęcie ogólne (np. koła) na drodze abstrakcji wyciągamy z rzeczy cechy wspólne, abstrahowanie z rzeczy cech wspólnych = pojęcie prawdziwe (w rzeczywistości odpowiada im pewien zespół cech, który jest zakotwiczony w różnych jednostkowych przedmiotach) - realizm umiarkowany ! - coś realnego umieszczone w rzeczach jednostkowych; musi być coś realnie istniejącego! (czyli pojęcia powstające na drodze abstrakcji) JAN SZKOT ERIUGENA (VIII / IX w.)
- Skrajny realista - rzeczy jednostkowe odbiciami idei, naśladownictwem rzeczy stojącej za pojęciem ogólnym wersja platońska - pojęciu ogólnemu odpowiada pewna substancja jednostkowa
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)