Historia administracji publicznej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 560
Wyświetleń: 7665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia administracji publicznej - strona 1 Historia administracji publicznej - strona 2 Historia administracji publicznej - strona 3

Fragment notatki:

Zagadnienia, poruszane w notatce to między innymi: rada ministrów, podział terytorialno-administracyjny II RP, organy administracji ogólnej, administracja specjalna, samorząd terytorialny, centralne władze w Polsce ludowej, podział terytorialno-administracyjny PRL, władze terenowe w PRL

I. WŁADZE CENTRALNE I ADMINISTRACJA CENTRALNA W 2 RP.
Aparat administracyjny w 2 RP dzieli się na:
- administracja centralną
- administracje centralna
Administracja centralna.
1. RADA MINISTRÓW
a) - organ kolegialny
- w skład wchodzili Ministrowie z Prezesem Rady Ministrów (przewodniczący)
- mianowani przez prezydenta
- stanowiła centralny organ administracji publicznej.
Kompetencje Rady ministrów:
- uzgadniała działalność administracyjną poszczególnych ministerstw,
- rozpatrywała sprawozdania poszczególnych ministrów,
- zatwierdzała statuty organizacyjne poszczególnych ministerstw,
- funkcje administracyjne realizowała poprzez:
* wydawanie zarządzeń
* podejmowanie uchwał
* wydawanie aktów administracyjnych
b) Organem pomocniczym Premiera i RM było Prezydium RM
c) Ministrowie stojący na czele resortów gospodarczych tworzyli Komitet Ekonomiczny opracowujący program gospodarczej działalności rządu.
2. Ministrowie - byli:
- kierownikami resortów administracji publicznej,
- członkami ciała kolegialnego RM,
Jednolite zasady organizacji ministerstw ustalono w 1926r.
- dzieliły się na departamenty (dyrektorzy na czele),
- departamenty na wydziały (naczelnicy na czele)
- liczbę oraz kompetencje departamentów i wydziałów określały statuty organizacyjne ministerstw zatwierdzone przez RM,
- ministra zastępowali sekretarze stanu (1lub2) będący urzędnikami w rozumieniu ustawy o państwowej służbie cywilnej,
- aparatem pomocniczym ministra było ministerstwo,
- urzędnicy ministerialni nie posiadali własnej wiedzy, sprawowali ja tylko z upoważnienia ministra w granicach określonych przepisami organizacyjnymi i poleceniami ministra.
Wejście w życie Konstytucji marcowej spowodowało podporządkowanie ministrom urzędów celnych, działających pierwotnie niezależnie od nich.
II. PODZIAŁ TERYTORJALNO-ADMINISTRACYJNY 2 RP.
1. Administracje terytorialna stanowiły:
a) administracja rządowa w skład której wchodziły:
- administracja ogólna (zespolona)
- administracja specjalna (niezespolona)
b) samorząd:
- terytorialny
- gospodarczy
- zawodowy
2. Administracja ogólna.
Rozporządzenie prezydenta z 9,01.1928r. - o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej.
- Podział na 16 województw składających się z powiatów - Warszawa stanowiła jednostkę podziału terytorialnego (na prawach województwa)
- Podział województwa wymagał formy ustawy
- Podział na powiaty wymagał formy uchwały
- Rozporządzenie to wprowadziło silny pion administracji zespolonej (ogólnej)
.
ORGANY ADMINISTRACJI OGÓLNEJ.


(…)

… cechowała duża lakoniczność,
- nadzór nad samorządem oddano w ręce rządu, który sprawował go przez swoje organy lub organy wyższego stopnia samorządowego,
- samorząd gospodarczy składał się z izb, których zadania koordynowała Naczelna Izba Gospodarcza
- nadzór nad samorządem gospodarczym sprawował rząd poprzez powołane do tego organy.
IV.CENTRALNE WŁADZE W POLSCE LUDOWEJ.
KRN - Krajowa Rada Narodowa
…,
- PKWN posiadał prawo wydawania dekretów za mocą ustawy, lecz przed ogłoszeniem musiał być zatwierdzony przez prezydium KRN
3. 01.01.1935r. - Tymczasowy Rząd
4. 28.06.1945r. - Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej - premier Osóbka Morawski powołany przez prezydenta KRN
- na podstawie deklaracji konferencji w Jałcie i porozumienia zawartego w Moskwie pomiędzy KRN , a Rządem Tymczasowym,
- podstawą polityki…
… honorowych,
- zasada dwuinstancyjności- dopuszczalna możliwość odwoływania się do jednej tylko instancji wyższej. Wyjątki od niej mogły być wprowadzone ustawami zwykłymi.
- zasada odwoływania się od orzeczeń sądu
- zapowiadała powołanie w drodze osobnej ustawy sądownictwa administracyjnego z Najwyższym Trybunałem Administracyjnym na czele. Treść Konstytucji wskazywała na zamiar daleko idącej decentralizacji…
… administracji ogólnej byli tu Komisarz Rządu oraz Magistrat miasta Warszawy
- komisarz rządu o pozycji równej wojewodzie-zadania realizował przy pomocy komisariatu rządu
c) Odrębny status administracyjny - również województwo śląskie
- własny organ ustawodawczy - Sejm Śląski- 48 posłów
- wojewodę mianował naczelnik państwa, a później prezydent
f) Starosta:
- mianowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych…
… konieczny był do tego dekret Naczelnika Państwa (a później prezydenta)
3. Samorząd powiatowy:
- organy uchwałodawcze i kontrolujące - sejmiki powiatowe
- wybierały na 3 lata organ wykonawczy - wydział powiatowy
- na czele sejmiku i powiatu stał starosta
- nadzór nad nimi sprawował wojewoda przy współudziale wydziałów wojewódzkich oraz ministra spraw wewnętrznych
4. Samorząd wojewódzki:
- organ…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz