"Ekonomia w jednej lekcji", m.in.: Rozbita szyba; Roboty publiczne oznaczają podatki; Kredyty rządowe zakłócają produkcję; Programy „rozkładania pracy”; Kampania na rzecz eksportu; „Stabilizowanie” cen towarów;Ustawowe płace minimalne; „Tyle, aby odkupić produkt”; Atak na oszczędzanie.
Objętość notatki wynosi 5 stron.
Henry Hazlitt - Ekonomia w jednej lekcji
1. Lekcja
- błędy w ekonomii wywołane specjalnym zaangażowaniem ze strony egoistycznych interesów oraz skłonnością do patrzenia tylko na bezpośrednie skutki
- Sztuka ekonomii polega na tym, by spoglądać nie tylko na bezpośrednie, ale i odległe skutki danego działania czy programu; by śledzić nie tylko konsekwencje, jakie dany program ma dla jednej grupy, ale jakie przynosi wszystkim.”
- przeciwny błąd popełniali klasyczni ekonomiści
2. Rozbita szyba
- szyba wystawowa sklepu z pieczywem rozbita przez chuligana: zysk szklarza to strata krawca, który miał uszyć garnitur
3. Dobrodziejstwa zniszczenia
- „cuda produkcji” możliwe dzięki wojnie („zakumulowany” albo „odroczony” popyt) - mylenie potrzeby z popytem
- „dobre” wyniki ekonomiczne przypisywane II wojnie światowej - skutek inflacji
- przeniesienie popytu z jednym produktów na inne (np. budowano więcej domów)
- myślenie w kategoriach abstrakcji - zbiorowości, „narodu”
- optymalny wskaźnik wymiany - najlepszy czas jej dokonania
- wojna zburzyła stare fabryki, dzięki czemu wybudowano nowocześniejsze - korzystne tylko pod warunkiem, że wskutek zestarzenia te stare utraciły wartość
- wojna niszczy zakumulowany kapitał
- bezsensowne niszczenie czegoś, co posiada wartość, jest zawsze stratą
4. Roboty publiczne oznaczają podatki
- wiara w wydatki rządu
- inflacja jest formą opodatkowania
- most zbudowany po to, by „dostarczyć zatrudnienia” - pieniądze ściąga się z podatników, którzy mogliby wydać je na rzeczy bardziej im potrzebne, co oznacza, że nastąpiło tylko przeniesienie miejsc pracy z sektora prywatnego do publicznego
- most jest widoczny (gdyby go nie zbudowano, „kraj byłby uboższy o most”), ale rzeczy, które nie powstały, nie można zobaczyć - jedna rzecz powstała zamiast innych
- inne przykłady: wznoszenie domów mieszkalnych dla ludzi o niższych dochodach, Tennessee Valley Authority (tama)
5. Podatki zniechęcają do produkcji
- gdy korporacja traci jeden dolar, traci sto centów, a z każdego dolara, który uzyska, może zatrzymać tylko 52 centy
- kapitałowi, który dostarcza nowych miejsc pracy, najpierw nie pozwala się zaistnieć -> tworzenie bezrobocia
6. Kredyty rządowe zakłócają produkcję
- kredyty udzielane bezpośrednio przez rząd lub rządowe gwarancje dla pożyczek prywatnych (zwł. kredyty dla rolników)
- pożyczki pozwalają utrzymywać zbiory poza rynkiem lub dostarczają kapitału
- prywatni pożyczkodawcy dokładniej sprawdzają, czy pożyczka będzie mogła być spłacona, bo ryzykują własnymi funduszami
- wyższy procent strat w przypadku pożyczek rządowych - „będzie wyrównany przez dodatkową produkcję”?
(…)
… dane dobro proporcjonalnie do siły nabywczej
- ustalenie ceny maksymalnej - wzrost popytu, spadek podaży, zniechęcenie producentów do produkcji
- ustalaniu cen towarzyszyć mogą: racjonowanie, kontrola kosztów, subsydia, rozszerzanie zakresu kontroli cen
- subsydia są wypłacane producentom, ale w rzeczywistości korzystają z nich konsumenci (najbardziej ci, którzy mają największą siłę nabywczą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)