Helen Bee „Psychologia rozwoju człowieka” rozdział 1- Podstawowe pojęcia i metody. Zmiany: powszechne kulturowe/pokoleniowe indywidualne dojrzewanie - systematyczna zmiana w wyniku podstawowych, zaprogramowanych genetycznie procesów fizjologicznych wzrost - stopniowa zmiana wielkości, np. rozmiaru ciała, niekoniecznie związana z dojrzewaniem zegary: biologiczny i społeczny warstwy wiekowe/ dyskryminacja wiekowa indywidualizm vs kolektywizm grupa pokoleniowa ( kohorta ) okres krytyczny - moment, w którym powinno nastąpić jakieś przeżycie teratogeny - czynniki zewnętrzne wpływające niekorzystnie na procesy rozwojowe w okresie życia płodowego okres szczególnej wrażliwości wydarzenia terminowe ( punktualne ) i niepunktualne genetyka zachowań - genetyczne objaśnienie sposobu zachowania się jednostki skłonności wrodzone - od chwili narodzin tendencje do określonych reakcji wewnętrzne modele doświadczenia ekologia (kontest)- środowisko podatność i odporność- czynniki ochronne (inteligencja, koordynacja, etc) zmiany ilościowe (dodawanie) i jakościowe (reorganizacja, nowe strategie i zdolności) badania: przekrojowe podłużne (longitudalne) sekwencyjne kulturowo- przekrojowe okresowe chronologiczne sekwencji grup pokoleniowych przekrojowo-sekwencyjne panelowe laboratoryjne w waru nkach naturalnych metoda etnograficzna - opis pojedynczej grupy lub kontekstu zmienna- zależna i niezależna rozdział 2- Teorie rozwoju . I: Teorie psychoanalityczne : Z. Freud, C. Jung, A. Adler, E. Erikson, J. Loewinger, objaśnienie ludzkiego zachowania przez zrozumienie podstaw procesów zachodzących w psyche Freud - nieświadomość, libido, mechanizmy obronne (zaprzeczenie, projekcja, wyparcie, intelektualizacja, tłumienie, etc.), id, ego, superego J. Bowlby- teoria przywiązania J. Loevinger- teoria rozwoj u ego II: T eorie humanistyczne: Abraham Maslow - samourzeczywistnienie ostatecznym celem życia, każda jednostka ma motywację wystarczającą na osiągnięcie celu, motywacja niedoboru - utrzymanie homeostazy , dotyczy pierwszych trzech potrzeb motywacja wzrost u - wyższe potrzeby , 2 ostatnie potrzeby III: T eorie poznawczo- rozwojowe : Jean Piaget : „jak rozwija się myślenie?”, epistemolog genetyczny, schemat- koncept- kategoria umysłowa- działanie kategoryzujące
(…)
…)
strefa najbliższego rozwoju (rada)
odkrywanie wspomagane
konstruktywizm- dziecko aktywnie dąży do zrozumienia świata
zmiany jakościowe
zasada zachowania stałości
pojęcie przedmiotu
IV: Teorie behawioralne: (uczenia się)
Pawłow: warunkowanie klasyczne (bodźce i reakcje bezwarunkowe, warunkowanie reakcji emocjonalnych, stare reakcje- nowe bodźce)
Skinner: warunkowanie instrumentalne (stare bodźce- nowe…
… (drażliwość, drżenie, zniecierpliwienie, piskliwy płacz)
dwuetylostylbestrol (DES)
witamina A- 2 pierwsze miesiące- wadliwy rozwój główki, twarzy, układu nerwowego
aspiryna + kwas benzoesowy- podniesienie ryzyka fizycznych wad rozwojowych
związki ołowiu- spadek IQ, wzrost agresji i roztargnienia
Dieta: kwas foliowy (wit. B)- fasola, szpinak, sok pomidorowy, kiełki pszenicy
niedożywienie -> karłowacenie mózgu…
…)
prymitywne (zlokalizowane w rdzeniu przedłużonym i śródmózgowiu)- Moro, Babińskiego, pojawiają się do 6 mscy
Umiejętności percepcyjne:
skupienie wzroku (20-25 cm), wodzenie oczami za przedmiotem po kilku tygodniach
rozróżnianie głosów, lokalizacja dźwięków
zapachy ciała, cztery podstawowe smaki
matka- odróżnia jej twarz, zapach i głos
1 msc- unosi podbródek
2 msc- używa rączek do ogarniania przedmiotów
5…
… do 6 msca
rozwój- cefalokaudalny i proksymodystalny
układ nerwowy:
narodziny- najlepiej rozwinięte śródmózgowie i rdzeń przedłużony
uwaga i habituacja, spanie, czuwanie, wydalanie, ruchy tułowia i szyi
przyrost dendrytów- tworzenie synaps, w 1-2 roku mózg powiększa się 3 razy
roczne dziecko ma więcej synaps i dendrytów niż dorosły, później następuje „przycinanie”
ogromna plastyczność mózgu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)