H.Bee Rozwój społeczny i osobowości w okresie dorastania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 945
Wyświetleń: 3290
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
H.Bee Rozwój społeczny i osobowości w okresie dorastania - strona 1 H.Bee Rozwój społeczny i osobowości w okresie dorastania - strona 2 H.Bee Rozwój społeczny i osobowości w okresie dorastania - strona 3

Fragment notatki:


Helen Bee, rozdział 12 by Natik
Rozwój społeczny i osobowości w okresie dorastania
I Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości Podejście psychoanalityczne - Freud: lata po okresie dojrzewania stanowią ostatni etap rozwoju osobowości faza genitalna (dojrzałość psychoseksualna)
- najważniejszym zadaniem rozwojowym fazy genitalnej skanalizowanie energii libido w zdrowym związku seksualnym
- przeszkody: zafiksowanie we wcześniejszych fazach, szczególnie w fallicznej
- Erikson: osiągnięcie osobistej tożsamości poprzez rozwiązanie konfliktu między tożsamością a niepewnością roli
- „moratorium między dzieciństwem a dorosłością”
- kryzys tożsamości - stan emocjonalnego zamętu, który powstaje gdy pojęcie „ja” u młodego człowieka rozpada się stwarzając warunki do powstania nowego i dojrzałego poczucia „ja”
Teoria osiągania tożsamości - Marcia: dwa aspekty osiągania tożsamości - kryzys i zaangażowanie - 4 statusy tożsamości: *osiągnięta - po kryzysie doszło do przyjęcia zobowiązania w obszarze celów ideologicznych, zawodowy etc.
*moratorium- kryzys nadal trwa *przejęta - podjęcie zobowiązania bez rozwiązania kryzysu *rozproszona - brak kryzysu i zobowiązań !! czasem jednostka po osiągniętej tożsamości cofa się innej tożsamości, która na ten moment jest dla niej korzystniejsza!! zwykle lenie bojące się odpowiedzialności, które przechodzą od osiągniętej do przejętej
Uwaga, doniesienie z badań! W USA jest największy odsetek pracującej młodzieży, gdyż praca stanowi drogę do odnalezienia swojego „powołania” w życiu zawodowym (np. myję szyby na skrzyżowaniach, uświadamiam sobie że to nie jest praca moich marzeń i pójdę na studia żeby w przyszłości nie tyrać jak mały Chińczyk :P ), a także prowadzi do nauczenia się „dorosłości”.
II Pojęcie własnego „ja” i osobowość Samowiedza - 10latki na pytanie „kim jesteś?” wymieniają głównie cechy fizyczne, nastolatki posługują się pojęciami abstrakcyjnymi - stałe cechy charakteru, przekonania, filozofie życiowe i normy moralne
- pojęcie „ja” u ucznia powstaje na podstawie porównań z wewnętrzny ideałem oraz zewnętrznym porównaniem z rówieśnikami
- różnice w pojmowaniu „ja” u dziewczyn (uważają się np. za lepsze w pisaniu) i chłopów (nie widzą różnic wśród rówieśników)
Tożsamość roli płciowej -psychologiczne aspekty „ja” związane z rolą płciową
- początki badań: uznawano tożsamość płci męskiej i kobiecej za dwa skrajne bieguny
- lata 70te: to dwa wymiary kontinuum, można łączyć typy roli - męski, kobiecy, androgeniczny i nierozróżniony


(…)

… grupki zwane klikami
Takie grupy przygotowują 13/14 latków do związków z płcią przeciwną (no chyba że są homo )
Kolejne doniesienie z badań! „Oczywiście, jest jeszcze wiele rzeczy dotyczących homoseksualizmu nastolatków, na temat których nie wiemy nic.” To co wie Helena - homoseksualizm ma podstawy biologiczne i jest zakodowany już w momencie narodzin.
Rola szerszego otoczenia społecznego
„ W świecie pracy” Ogólnie podrozdział o kontekście historycznym, że w XIX wieku dzieci pasały bydło :D na końcu pytanie, czy rodzice mają rację mówiąc, że praca nastolatków to same korzyści:
Pogląd pesymistyczny- im więcej nastolatek pracuje, tym gorzej - więcej używek, agresji, sprzeczek z rodzicami, mniej je, nie je śniadań (jaki to ma związek?!) i wykonuje mniej ćwiczeń fizycznych. „Świetna perspektywa, prawda…
… zdolne, wytwałe), mają lepsze wyniki w nauce III Związki społeczne 1) Z rodzicami - uniezależnienie się przy jednoczesnym zachowaniu wspólnoty
konflikty z rodzicami - dotyczą zwykle spraw codziennych (np. zmiana fryzury, obowiązki domowe), problem z przyzwyczajeniami, konflikty dotykają zwykle dotykają rodziców przywiązanie - na ogół silne w tym wieku, 15/16 lat : powoli słabnie, potem znowu wzrasta…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz