Rozwój osobowości - kształtowanie się tożsamości - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1134
Wyświetleń: 6496
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój osobowości - kształtowanie się tożsamości - wykład - strona 1 Rozwój osobowości - kształtowanie się tożsamości - wykład - strona 2 Rozwój osobowości - kształtowanie się tożsamości - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Rozwój osobowości - kształtowanie się tożsamości
Najważniejszym zadaniem rozwoju okresu dorastania - kształtowanie tożsamości indywidualnej (Erikson)
Tożsamość indywidualna jest strukturą „ja” wewnętrzną, dynamiczną organizacją potrzeb, dążeń, możliwości, nadziei i wierzeń oraz historii indywidualnej Tożsamość budowana stopniowo, przez podejmowanie przez podmiot wyzwań obejmujących minimum trzy płaszczyzny tożsamości: orientacji seksualnej, postawę ideologiczną i ukierunkowanie zawodowe (Marcia)
Rozwój osobowości - statusy tożsamości (Marcia)
Kryterium, które bierzemy pod uwagę przy statusie tożsamości
Eksploracja - psychologiczny proces pogłębiana samoświadomości przez rozpatrywanie alternatywnych rozwiązań oraz eksperymentowanie zarówno ze sobą jak i z otoczeniem - przyczynia się do powstania dyskomfortu, czuli kryzysu Zaangażowanie - osobiście sformułowane plany, cele, wartości, przekonania, które to elementy nadają kierunek i znaczenie życiu jednostki Statusy tożsamości:
Tożsamość osiągnięta, dojrzała - stanowi aktualne zaangażowanie po eksploracji, kryzysie
Tożsamość lustrzana - wyraża zaangażowanie, bez eksploracji
Tożsamość dyfuzyjna - eksploracja (kryzys) jest obecna lub nie, natomiast następuje brak zaangażowania Tożsamość odroczona - występuje u osób, które aktywnie eksplorują, czemu towarzyszy kryzys, bez zaangażowania Rozwój osobowości - drogi rozwoju tożsamości w okresie dojrzewania
Z tożsamości dyfuzyjnej można rozwinąć tożsamość moratoryjną ( D M), lustrzana (D  L) lub pozostać ze statusem tożsamości dyfuzyjnej
Z tożsamości lustrzanej można rozwinąć tożsamość moratoryjną (L  M), dyfuzyjną (L D) lub pozostać tożsamością lustrzaną
Tożsamość moratoryjna może przekształcić się w tożsamość osiągniętą (M O lub ulec represji do dyfuzyjnej (MD)
Tożsamość osiągnięta może bądź utrzymać się (O O) bądź ulec represji do moratoryjnej (O  M) lub dyfuzyjnej (O D) Rozwój osobowości - charakterystyka statusów tożsamości (wczesne dorastanie)
Osoby z tożsamością dyfuzyjną:
Zaabsorbowane wyglądem zewnętrznym, na tej podstawie kształtowanie własnej tożsamości płciowej oraz grupowej
Zadanie związane z ustaleniem tożsamości ideologicznej bądź szkoleniowo-zawodowej nie jest dla nich w tym czasie istotne Niski poziom autonomii, niska samoocena, słabe poczucie integralności i ciągłości w czasie
Nieśmiałe, konformistyczne, reagują sytuacyjnie (może wynikać z uwarunkowań rodzinny - nie są zainteresowani tym, że dzieci osiągnęły niezależność lub sami są w statusie dyfuzyjnym. Szkoła także może promować takie formy. )


(…)

… - zaangażowanie się w „nieswoją” ścieżką życiową Wysokie poczucie konformizmu, autorytaryzmu, silne zaznaczone posłuszeństwo wobec autorytetów, wysoki poziom uprzedzeń rasowych i homofobii, zamknięcie na nowe doświadczenia i informacje, niski poziom lęku, skłonność do myślenia analitycznego i zewnętrze umiejscowienia kontroli Tożsamość negatywna (Ericson)
Identyfikacja z wartościami i modelem życia społecznie…
… na nieprzewidywalny czynnik sytuacyjny (np. ciąża) Osoby z tożsamością osiągniętą:
Wyższy poziom motywacji osiągnięć i samooceny, wyższa sumienność i ekstrawersja
Niższy poziom wykorzystywania klasycznych mechanizmów obronnych
Niższy poziom wstydu w porównaniu z dorastającymi charakteryzującymi się wysokimi wynikami w innych statusach tożsamości Rozwój osobowości - tożsamość roli płciowej
Traktowanie ról płciowych jako konwencji i elastyczne do nich podchodzenie Znaczenie postaw i zachowań rodziców w kształtowaniu pojęcia płci i ról płciowych
Ok 15 roku życia odrzucenie automatycznego założenia, że ich własna płeć jest lepsza, większość nastolatków zaczyna się określać w kategoriach cech męskich i żeńskich
Tożsamość roli płciowej - aspekty „ja” psychicznego, mające związek z płcią społeczną 4 typy ról płciowych
Męski…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz