Gracz i świat przedstawiony - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 931
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Gracz i świat przedstawiony - wykład - strona 1 Gracz i świat przedstawiony - wykład - strona 2 Gracz i świat przedstawiony - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wprowadzenie do programowania aplikacji multimedialnych w środowisku Flash
Wykład 4
dr Karina Cicha Gra, gracz i świat przedstawiony
Dlaczego gry komputerowe?
Technologia komputerowa pozwala na promowanie gier w taki sposób, jak rozwój kina czy telewizji promował opowiadanie fabuł i tworzenie opowieści.
Klasyczny model gier
Gry i teorie gier swój początek wzięły w czasach bez komputerów, natomiast klasyczny model gier ewoluował dzięki rozwojowi technologii komputerowej.
Definicja gier
Definicja gry powinna zawierać następujące elementy:
Powinna opisywać zestaw reguł, o które gra jest oparta,
Powinna badać relację interakcji między graczem a samą grą
Powinna zajmować się relacją między grą a światem (zarówno rzeczywistym, jak i ukonstytuowanym wirtualnie) Definicja powinna też być w stanie określić nie tylko przypadki, które można do gier zaliczyć (szachy, Quake III, pasjans), lecz także odnieść się do tak zwanych przypadków granicznych (otwarta struktura zakończenia, np. The Sims) oraz dzięki niej powinno być możliwe ustalenie, co grą - w rozumieniu ludologicznym - nie jest
Ludologia - przegląd definicji gier
J. Huizinga, 1950
„swobodna aktywność odbywająca się świadomie poza porządkiem życia, ponieważ traktowana jako „nie-poważna”, jednocześnie całkowicie pochłaniająca gracza; jest to aktywność niepowiązana z materialnym zyskiem, jaki można by z niej czerpać. Odbywa się w jej właściwych ramach czasowo-przestrzennych, zgodnie z ustalonymi regułami, w sposób uporządkowany. Promuje tworzenie społeczności graczy” R. Callois, 1961
„aktywność, którą cechują: dobrowolność, ograniczenie czasowo-przestrzenne, nieokreśloność, nieproduktywność, podporządkowanie zasadom”
B. Suits, 1978
„Zagrać w grę to zaangażować się w czynność kierowaną konkretnymi zasadami i skupiającą się wokół konkretnego stanu rzeczy, który jest na bazie tych zasad tworzony, nawet jeśli istnieją inne sposoby jego rozwiązania, to jednak grając, nie wychodzi się poza zestaw dozwolonych reguł, który czyni grę możliwą.”
Ch. Crawford, 1981
„Wyróżniam 4 czynniki konstytuujące grę, którymi są: reprezentacja (zamknięty system reprezentujący podzbiór rzeczywistości), interakcja, konflikt i bezpieczeństwo (rezultaty gier są zawsze mniej ostre niż sytuacje, które są możliwe do wymodelowania przez grę)
K. Salen, E. Zimmerman, 2003
„Gra to system, w którym gracz angażuje się w fałszywy konflikt, definiowany przez zasady, który skutkuje wymiernymi rezultatami.”
Fikcja
Element fikcjonalny jest „podstępny”, ponieważ pojawia się w wielu grach, to jednak nie jest elementem uniwersalnym dla wszystkich gier
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz