Ludologia vs narratologia - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1211
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ludologia vs narratologia - wykład - strona 1 Ludologia vs narratologia - wykład - strona 2 Ludologia vs narratologia - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wprowadzenie do programowania aplikacji multimedialnych w środowisku Flash
Wykład 5
dr Karina Cicha Ludologia vs narratologia
Narracyjne perspektywy badań
„Poetyka” Arystotelesa - narracja to opowieść posiadająca początek, środek i koniec oraz wiążący je główny wątek
formalizm rosyjski
poststrukturalizm Niektórzy badacze upatrują w grach komputerowych nowej formy ekspansyjnej dla tradycyjnej narracji i dramatu. Gry komputerowe dzielą z opowiadaniami wiele elementów:
postacie
akcję przyczynowo-skutkową
zakończenia
świat przedstawiony Jednak należy analizować je w innym niż narracyjnym wymiarze, czyli właśnie jako gry
Teoria gier komputerowych jest dziedziną interdyscyplinarną, stosunkowo młodą, czerpiącą zarówno z ludologii jak i z narratologii, choć nie ma ona w pełni wykształconego dyskursu akademickiego. Postulat by termin „ludologia” odnosił się do jeszcze nie w pełni ukształtowanej dyscypliny badającej gry i czynności grania, z zaznaczeniem jednak oderwania od medium. Ludologia ma być więc narzędziem unifikacyjnym. Teoria gier
Teoria gier nie zawsze była stosowana do analizy gier, lecz znalazła zastosowanie w ekonomii, naukach politycznych czy teoriach organizacji.
Lloyd Shapley twierdzi, że wynika to głównie z faktu, iż teoria ta opiera się na wyidealizowanych graczach, o czystych intencjach, posiadających nieograniczone umiejętności i zdolności
Problem terminologiczny
W j. ang. rozróżnienie między play a game, wprowadzone do rozważań ludologicznych i zastąpione odpowiednio terminami paidea i ludus Zazwyczaj pierwszy termin kojarzony jest z dziećmi, drugi zaś z dorosłymi, co wynika z silnego kontekstu społecznego gry, podczas gdy zabawa jest elementem procesu socjalizacji
Definicja Calloisa
Paidea - fizyczna lub umysłowa czynność, nieposiadająca użytecznego rezultatu, ani konkretnego przedmiotu, a jej celem jest jedynie przyjemność bawiącego się
Ludus - rodzaj paidea, czynność zorganizowana wokół systemu zasad, określającego zwycięstwo lub porażkę, względnie zysk bądź stratę Proces gry
Można modyfikować schemat, wprowadzając kategorię zysku i straty jako element warunkujący zwycięstwo bądź porażkę
Wraz z początkiem gry określane są jej reguły, bądź akceptowane już istniejące
Etap rezultatu natomiast to etap określenia zwycięzcy i pokonanego Podobieństwa
Oba schematy opisują zestaw czynności do wykonania z zastrzeżeniem, że każdej podjętej czynności przypisana jest wartość


(…)

…, które można przegrać, ale nie można ich wygrać (Sim City), są przykładem paidea Nie ma ściśle określonego celu, gracz definiuje go sam
Gry będące w rzeczy samej zabawkami lub placami zabaw, polem dla zarówno rozrywki, jak i eksperymentu - nie ma ścieżki, która określałaby drogę do wygranej Jeśli zestawić ludus z narracją, to paidea przypomina świat przedstawiony
Możliwość zabawy jest determinowana środowiskiem…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz