Fuzje, przejęcia i alians strategiczny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 406
Wyświetleń: 2373
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Fuzje, przejęcia i alians strategiczny - strona 1 Fuzje, przejęcia i alians strategiczny - strona 2 Fuzje, przejęcia i alians strategiczny - strona 3

Fragment notatki:


FUZJE, PRZEJĘCIA I ALIANS STRATEGICZNY Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw i branż wykazuje chęć do nawiązywania współpracy. Rozszerza się integracja firm w światowej gospodarce. Prawdopodobnie zarządzający firmami uznali, że tylko w ten sposób mogą utrzymać i poprawić pozycję konkurencyjną swoich firm na rynku. Duży wpływ na kształt współczesnych stosunków między przedsiębiorstwami maja fuzje i przejęcia. FUZJA (łączenie się) przedsiębiorstwa to jedna z form współpracy między konkurentami oraz dostawcami, producentami i klientami, którzy zdecydowali się wspólnie prowadzić jakieś przedsięwzięcie. Zachodzi wtedy, gdy dwa lub więcej przedsiębiorstwo, początkowo niezależne, w wyniku umowy łączą się tworząc nowa spółkę. Cechą fuzji jest zasadniczo zgodne, dobrowolne działanie partnerów, często podobnej wielkości. Fuzja charakteryzuje się tym, że firmy które zdecydowały się na proces fuzji tracą osobowość prawną . Fuzja może przebiegać na dwa sposoby: a) obydwie spółki zostają rozwiązane i tworzone jest nowe przedsiębiorstwo, powstałe z aktywów i kapitałów tych firm A+B=C b) jedno przedsiębiorstwo zostaje przyłączone do drugiego (inkorporowanie), traci ono swoją osobowość prawną (spółka jest rozwiązywana). Mówimy tu raczej o przejęciu lub nabyciu innej firmy. A+B=A Fuzje umacniają współpracę między firmami. Jednak w stosunkach tych ma miejsce zarówno współpraca jak i rywalizacja. Gdy dominuje współpraca, konkurenci zmierzają do integracji. Gdy słabnie rywalizacja przedsiębiorstw, powstaje fuzja. Rodzaje fuzji: Fuzja pozioma (horyzontalna) - gdy łączące się przedsiębiorstwa produkują podobne produkty w tej samej branży. Fuzja pionowa (wertykalna) - gdy łączą się przedsiębiorstwa zajmujące się różnymi etapami powstania tego samego produktu. Fuzja konglomeratowa - ma miejsce, gdy przedsiębiorstwa działają w innych branżach. Fuzje mogą mieć następujący charakter: 1) „many at once” - wszyscy na jednego; atak wielu firm na jedną w tym samym czasie 2) „ one at a time” - fuzja jedna na jakiś czas, gdy pojawia się zagrożenie bądź duże przedsiębiorstwo absorbuje mniejszą firmę 3) „one by one” - jedna na jedną; podobne co do wielkości i struktury firmy wzajemnie się pochłaniają Przykłady fuzji: BIG Bank i Bank Gdański, Chrysler i Daimler Benz, Boening i McDonnell Douglas Podział procesów integracyjnych na fuzje i przejęcia jest umowny. Fuzja to połączenie przedsiębiorstw w jedno nowe, przejęcie zaś należy rozumieć jako przeniesienie kontroli nad działalnością gospodarcza przedsiębiorstwa z jednej grupy inwestorów do innej. Następuje to poprzez:

(…)

… integracja - integracja firm o zbliżonym terytorium zasięgu funkcjonowania o podobnej pozycji rynkowej. • Addytywna - integracja przedsiębiorstw wspólnie wytwarzających i sprzedających jakiś produkt. Joint Venture - forma współpracy pomiędzy firmami, w której to głównym celem jest realizacja określonego celu, przedsięwzięcia. Firmy wnoszą w nowo powstały podmiot prawny kapitał w zależności od udziału. Udział w Joint Venture decyduje również o zysku z realizacji wspólnego celu tj. jego podziale w zależności od udziału. Najwięcej spektakularnych aliansów zawarto w przemyśle komputerowym, samochodowym, lotniczym i telekomunikacyjnym. PRZYKŁAD: współpraca między amerykańską firmą ATT (American Telephone & Telegrach Co.) z włoską firmą Olivetti. ATT specjalizuje się w produkcji urządzeń dla telekomunikacji i mikrokomputerów. Olivetti to znany producent maszyn do pisania. ATT było zainteresowane wykorzystaniem sieci dystrybucji firmy Olivetti do sprzedaży swoich wyrobów w Europie. MOTYWY, przyczyny zawierania aliansów to: 1. Uzyskanie dostępu do rynku lokalnego 2. Przekształcenie firmy w firmę globalną 3. Zmniejszenie ryzyka działalności 4. Pokonanie barier wejścia na rynek 5. Zminimalizowanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz