To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
W innym ujęciu celem komunikacji jest spełnianie różnych funkcji - informacyjnej;
- rozumienia samego siebie;
- wymiany informacji dla programowania działań lub dla wyrównywania wiedzy dotyczącej danego zdarzenia, zjawiska, procesu,
- ustalenie znaczenia powiązań między ludźmi czy wzajemnych emocjonalnych stosunków partnerów, - pomocy w badaniu i próbach zmian postaw i zachowań naszych i innych osób;
- zaspakajanie potrzeb: bezpieczeństwa, dominacji, konformizmu itd.,
- rozpoznawanie, zawierające ocenę i rokowania,
- rozstrzygającej, np. partnerzy starają się wyjaśnić sobie jakiś problem bądź rozwiązać konflikt, w który są uwikłani,
- pomocniczej wiążącej się z tym, że proszony o pomoc kierownik nawiązuje kontakt z pracownikiem i stara się udzielić mu pomocy. Komunikacja może być jednokierunkowa, gdy ma miejsce przesyłanie informacji od jednej osoby do drugiej bez sprzężenia zwrotnego (przykładem tego jest działalność mass mediów - radio, prasa telewizja). Sytuacje w grupach społecznych, w których proces komunikacji jest jednostronny i niesymetryczny, np. gdy nadawca uzurpuje sobie prawo mówienia nie dopuszczając innych do głosu: - apodyktyczny szef, - nauczyciel czy rodzic narzucający swoje zdanie dziecku.
Dwustronna komunikacja jest wtedy, gdy nadawca jest także odbiorcą informacji na skutek zadawanych pytań, parafrazowania. Przykładem takiej komunikacji są: - badania opinii społecznej; - uruchamianie specjalnych telefonów;
- zamieszczanie opinii czytelników na łamach prasy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)