Podstawowe funkcje i zadania operatorów 4PL i 5PL - 4PL (fourth-party logistics) jest ewolucją 3PL w celu zapewnienia usług lepszej jakości dostosowania się do specyficznych wymogów klienta i większej elastyczności. Przedsiębiorstwa zaliczane do 4 PL zarządzają i przeprowadzają skomplikowane operacje logistyczne obejmujące cały łańcuch dostaw od początku do końca. 4PL koordynuje realizację procesów logistycznych występujących wzdłuż całego łańcucha dostaw swojego klienta, począwszy od dostawców surowców aż do ostatecznych nabywców, a nie tylko na określonym jego odcinku, jak ma to miejsce w 3PL. 4PL jest w istocie integratorem usług logistycznych. Odpowiedzialny jest za zawieranie umów ze wszystkimi dostawcami typu 2PL i 3 PL. - 5PL (fifth-party logistics) są usługodawcami zintegrowanych usług logistycznych. Są one zdolne rozwijać i wdrażać elastyczne łańcuchy dostaw o charakterze sieciowym, aby zaspokoić zapotrzebowanie wszystkich partnerów. Usługodawcy 5 PL zarządzają łańcuchem dostaw na poziomie strategicznym i koncertują się na dostarczaniu rozwiązań logistycznych w całym łańcuchu dostaw. Organizacje 5 PL są prawie całkowicie wirtualne, gdyż nie posiadając typowych aktywów, skupiają się na zdobywaniu niezbędnych umiejętności zarządzania i koordynacji działalności innych usługodawców poprzez dedykowane rozwiązania informacyjne, a także kojarzą strony popytowa i podażową poprzez elektroniczne rynki usług logistycznych. Głównymi zadaniami 5PL jest mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, funkcje 4 PL (integracja i kontrola transportu, załadunku, magazynowania itp.) oraz zapewnienie systemów informacyjnych w celu zapewnienia widzialności i kontroli łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym. Dostarczają wyższą wydajność i niższe koszty.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)