To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Funkcje firmy przedsiębiorcy
9Jak można było wywnioskować z dotychczasowych wywodów dotyczących firmy, jej podstawową funkcją jest identyfikowanie, odróżnianie przedsiębiorców od siebie i innych podmiotów prawa. Mówimy więc o funkcji odróżniającej lub identyfikacyjnej firmy. Podobną funkcję w odniesieniu do osób fizycznych pełni imię i nazwisko. Firma rozpatrywana w tym kontekście umożliwia zidentyfikowanie przedsiębiorcy np. w celu podjęcia przez inne podmioty świadomej decyzji co do ewentualnego zawarcia z nim umowy. Działanie funkcji odróżniającej firmy wsparte jest przez takie zasady prawa firmowego, jak: zasada wyłączności, zasada jawności, zasada jedności, zasada ciągłości czy wreszcie zasada prawdziwości firmy. Należy przy tym zaznaczyć, że tak jak wskazanie imienia i nazwiska nie jest bezbłędnym sposobem na zindywidualizowanie danej osoby fizycznej (np. jest wiele osób nazywających się Jan Kowalski), tak również firma nie służy nieomylnemu ustaleniu tożsamości przedsiębiorcy z uwagi na fakt, że zasada wyłączności firmy, nakazująca stosowanie przez przedsiębiorców oznaczeń różniących się od siebie, nie ma charakteru absolutnego. Jednakże w powszechnym obrocie indywidualizacja przedsiębiorcy zapewniana przez jego firmę na ogół okazuje się być wystarczająca. Pewniejszej identyfikacji przedsiębiorców służą ich numery ewidencyjne (np. z rejestru przedsiębiorców, numery NIP czy REGON), podobnie jak w przypadku osób fizycznych rolę tę odgrywają numer PESEL czy seria i numer dowodu osobistego.
9Funkcja reklamowa istotna jest dla samego przedsiębiorcy. Posługując się swoją firmą, m.in. na nośnikach reklamy, promuje on prowadzoną przez siebie działalność, wpływając na stopień rozpoznawalności danego przedsiębiorcy przez pozostałe podmioty (np. potencjalnych klientów). Firma ze względu na swoją treść w sugestywny sposób oddziałuje na procesy motywacyjne potencjalnych odbiorców świadczeń oferowanych przez przedsiębiorców, którzy posługują się danym oznaczeniem. W wyniku zachodzących w świadomości odbiorców procesów dochodzi do skojarzenia firmy z przedsiębiorcą oraz oferowanymi przez niego produktami lub usługami, które odbiorcy ci wcześniej poznali i obdarzyli zaufaniem. To zaś może doprowadzić do zawarcia przez nich umowy z przedsiębiorcą, dzięki czemu może on prowadzić i rozwijać swoją działalność.
9Dzięki realizowaniu przez firmę także funkcji gwarancyjnej staje się ona nośnikiem swoistego zapewnienia skierowanego do innych podmiotów, że oferowane przez danego przedsiębiorcę świadczenia (towary, usługi) posiadają oczekiwane przez odbiorców właściwości i cechy jakościowe znane im wcześniej z reklamy lub z własnych albo zasłyszanych doświadczeń. Stałość, przewidywalność poziomu świadczeń oferowanych przez przedsiębiorcę w zakresie istotnych dla odbiorców czynników (np. jakości, ceny) będzie czynnikiem skłaniającym ich do ponownego zawarcia umowy z takim przedsiębiorcą. Oczekiwany poziom świadczenia będzie gwarantowany przez firmę przedsiębiorcy, z którą odbiorcy będą kojarzyli właściwe cechy jakościowe (renomę).
(…)
….”, „Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Turku S.A.”). Firma może wskazywać na (zasadniczy) zasięg terytorialny prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności (np. „Koleje Mazowieckie sp. z o.o.”, „Pomorska Spółka Gazownictwa sp. z o.o.”), jak również może ujawniać osoby związane z działalnością przedsiębiorcy, co jest szczególnie widoczne w przypadku spółek osobowych oraz osób fizycznych prowadzących…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)