Franchising-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 735
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Franchising-opracowanie - strona 1 Franchising-opracowanie - strona 2 Franchising-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Franchising
Wstęp
Rozwój gospodarki wolnorynkowej oraz mocno związany z tym faktem wzrost konkurencji prawie w każdej dziedzinie działalności gospodarczej spowodował też zwiększenie zainteresowania, przyswojonymi dzięki prozachodnim tendencjom, nowoczesnymi typami umów gospodarczych. Istotną rolę wśród nich odgrywa umowa franchisingu, będąca szczególną formą współpracy współczesnych podmiotów gospodarczych.
„…Franchising jest to system sprzedaży towarów (usług) lub technologii, oparty na ścisłej współpracy między prawnie i finansowo oddzielnymi i niezależnymi podmiotami, przedsiębiorcami, Twórcą sieci i jego poszczególnymi Partnerami franchise, za pomocą którego Twórca sieci udziela swojemu odrębnemu Partnerowi franchise prawa i nakłada obowiązek do prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z koncepcją Twórcy sieci…”.
Nowoczesny franchising jest instytucją obrotu gospodarczego uformowaną w Stanach Zjednoczonych, jako, najogólniej ujmując, udostępnienie w uprzywilejowanej formie przez renomowaną zwykle firmę tzw. recepty sukcesu drugiej stronie w ramach wspólnego systemu dystrybucji. Wykorzystywane tu są powszechnie znane i cenione symbole, emblematy i znaki firmowe franchisingodawcy oraz udostępniane wyłącznie franchisingobiorcy, a okryte tajemnicą doświadczenia, koncepcje techniki i technologie.
Historia
Stosunki gospodarcze o charakterze zbliżonym do franchisingu miały miejsce w wielu krajach już we wczesnym średniowieczu. Za przykład można podać system cechowy funkcjonujący w londyńskim City już w XI wieku, działający nadal, choć w zaktualizowanej formie. W czasach największego rozkwitu systemu cechowego nikt nie mógł prowadzić działalności gospodarczej w City, jeśli nie był członkiem cechu. Członkostwo w nim można było uzyskać po ukończeniu długotrwałego szkolenia, uiszczeniu opłaty na jego rzecz, co w sumie dopiero pozwalało rozpocząć w City działalność gospodarczą na własny rachunek, korzystać z renomy i prestiżu, jaką dawała przynależność do cechu.
Dawne struktury zawierały podstawowe elementy franchisingu jakimi są: · nazwa; · metoda prowadzenia działalności gospodarczej (udostępniana poprzez szkolenia); · zezwolenie na wykorzystywanie tej metody i na korzystanie z nazwy cechu; · obowiązek uiszczania opłat.
Oprócz powyższej formy współpracy funkcjonowała także w średniowieczu na wyspach brytyjskich, forma zawierająca elementy występujące we współczesnym franchisingu. Polegała ona na tym, iż niektórzy tamtejsi możnowładcy wypłacali królowi określoną sumę pieniędzy oraz zobowiązywali się udzielać mu swego poparcia i świadczyć usługi w zamian za prawo (tzw. franchiso) do poboru podatków i do sprawowania wymiaru sprawiedliwości na danym terenie.

(…)

… także działającym na rynku restauratorom sfinansowanie modernizacji ich lokali w zamian za zobowiązanie się przez nich do sprzedaży wyłącznie alkoholu produkowanego przez danego wytwórcę.
Za ojczyznę współczesnego franchisingu uważane są Stany Zjednoczone Ameryki, gdzie w połowie ubiegłego stulecia firma Singer stworzyła sieć samodzielnych dystrybutorów sprzedających produkowane przez nią maszyny do szycia
…, cech osobistych środków finansowych wystarczających do prowadzenia przedsiębiorstwa franchisingowego.
5. Umowa franchise
5.1. Umowa franchisingu musi być zgodna z prawem narodowym, prawem Unii Europejskiej, Kodeksem Etycznym i wszelkimi narodowymi uzupełnieniami do powyższych.
5.2. Umowa odzwierciedla interesy członków sieci franchisingowej w zabezpieczeniu praw branżowych i zasobów intelektualnych…
… traktować go jedynie jako jeden z kanałów dystrybucji swoich produktów „product distribution franchising” (franchising dystrybucji produktu), który polega na tym, że franchisingobiorca sprzedaje produkty franchisingodawcy z wykorzystaniem jego marki i oznaczeń handlowych. Franchisingobiorca jest identyfikowany z produktem dostarczanym przez franchisingodawcę-producenta (np. stacje benzynowe sprzedające…
… Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu. Członkowie stowarzyszeń czerpią korzyści z doświadczeń stowarzyszonych franchisingodawców i franchisingobiorców, z pomocy doradców prawnych, banków i konsultantów specjalizujących się we franchisingu. Kodeks Etyczny został pomyślany, jako praktyczny zbiór istotnych klauzul fair-play dla uczestników umowy franchisingowej w Europie.
Formy franchisingu
Franchising…
… zarządzania i pozwolić Twórcy sieci i/lub jego agentom na dostęp w rozsądnym czasie do nieruchomości i sprawozdań Partnera franchise na żądanie Twórcy sieci
• nie ujawniać osobom trzecim know-how dostarczanego przez Twórcę sieci, zarówno czasie działania, jak i po wygaśnięciu umowy
2.4. Zobowiązania stałe obu stron.
Strony obowiązuje zasada fair-play we wzajemnych stosunkach. Twórca sieci jest zobowiązany…
… na pojęcie swobody umów.
„…Umowa franczyzy łączy w sobie elementy wielu umów uregulowanych w kodeksie cywilnym. Są to umowa sprzedaży, najmu, dzierżawy, agencyjna, zlecenia, licencyjna. Natomiast ogólne zasady zawierania umów stosuje się do umowy franchisingowej tak, jak do innych umów (zawarcie umowy, formy, wady oświadczeń woli - art. 56-116 kodeksu cywilnego). Jeśli chodzi po odpowiedzialność…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz