FORMY REKREACJI - formy o dominancie somatycznej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 2156
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
FORMY REKREACJI -  formy o dominancie somatycznej - strona 1 FORMY REKREACJI -  formy o dominancie somatycznej - strona 2 FORMY REKREACJI -  formy o dominancie somatycznej - strona 3

Fragment notatki:

FORMY REKREACJI – dydaktyczne sposoby organizowania i prowadzenia działalności rekreacyjnej /Ożdziński 2001/  Kryteria podziału form:  1. struktura organizacyjna aktywności ruchowej podzielona ze względy na charakter uczestnictwa  2. uwarunkowania czasoprzestrzenne  3. formy dydaktyczne prowadzenia zajęć rekreacyjnych  I. struktura organizacyjna aktywności ruchowej podzielona ze względy na charakter uczestnictwa  1. indywidualne formy rekreacji ruchowej  a. formy o dominancie somatycznej  zabawy i gry rekreacyjne  sporty rekreacyjne  małe formy turystyki (małe wycieczki)  formy o charakterze profilaktyczno-leczniczym  hobby np. uprawianie ogródka  inne  b. formy o dominancie psychicznej  ćwiczenia rekreacyjne  dalekowschodnie systemy realizacji  inne  c. formy rekreacji twórczej  zajęcia plastyczne  muzyczne  modelarskie  fotograficzne i filmowe  techniczne  motoryzacyjne  inne  d. formy kulturalno-rozrywkowe  gry i zabawy świetlicowe  czytelnictwo (czasopisma, książki)  rozrywki umysłowe (kolekcjonerstwo, zgadywanki i turnieje wiedzy, spotkania literackie)  teatr, film  radio i telewizja  imprezy kulturalne i artystyczne (występy estradowe, koncerty, bale, wybory miss i mistera)  Indywidualne formy rekreacji ruchowej charakteryzują się zróżnicowaniem programowym a ich dobór jest  uwarunkowany indywidualnymi potrzebami rekreacyjnymi.  2. Zespołowe formy aktywności ruchowej  a. Formy gimnastyczne: gimnastyka ogólnosprawnościowa, aerobik, stretching, gimnastyka w wodzie  b. Gry sportowe: siatkówka, koszykówka, piłka ręczna, nożna, plażowa  c. Gry rekreacyjno-ruchowe: tenis ziemny, tenis stołowy, ringo, unihok, kometka, kręgarstwo  d. Rekreacyjne ćwiczenia terenowe: marsze, biegi, ścieżki zdrowia, terenowe gry rekreacyjne, biegi na  orientacje, atletyka terenowa  e. Wschodnie systemy doskonalenia: gigong, tai chi chuan, ćwiczenia relaksacyjno-koncentrujące, joga,  aikido, kung-fu, kendo, judo, ju jitsu i jego odmiany i inne  f. Profilaktyczno-usprawniające: dla osób z nadwagą, w wieku poprodukcyjnym, kobiet przed i po  porodzie, zapobiegające schorzeniom zawodowym, podczas przerw w pracy  g. Korekcyjno-kompensacyjne: dla osób ze schorzeniami i zaburzeniami układu krążenia, oddechowego  emocjonalnymi, dla osób z bólami kręgosłupa  h. Sportów wodnych: pływanie, żeglarstwo, kajakarstwo, windsurfing, narty wodne, płetwonurkowanie,  turystyka podwodna  i. Sportów zimowych: narciarstwo zjazdowe i biegowe, łyżwiarstwo, skiboby, snowboard  j. Inne: małe formy turystyki, jeździectwo, wrotkarstwo (rolki), gry świetlicowe, warcaby, szachy, brydż, 

(…)

… aktywność – usprawnia krzepnięcie krwi (hemostazy) przeciwdziała miażdżycy
Aktywność fizyczna w zapobieganiu i leczeniu otyłości
Zapobiega nadmiernemu gromadzeniu tkanki tłuszczowej
Pozwala na utrzymanie równowagi bilansu energetycznego bez rygorystycznych ograniczeń dietetycznych
sprzyjających niedoborowi niektórych składników spożywczych
Aktywność fizyczna a osteoporoza
Ludzie o prawidłowej…
… chorób cywilizacyjnych
(niedokrwienie serca?, nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu II). U ludzi….
Walka i wysiłek fizyczny zmuszając organizm do wyładowania energii i w ogóle pewien poziom przeciwności jest konieczny
dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ustroju i to nie tylko na somatyczny i fizyczny rozwój ustroju, ale także
wzmacnia układ nerwowy
Aktywność fizyczną uznano za podstawowy…
… tryb życia prowadzi do nienormalnej ekspresji naszych genów co może być przyczyną chorób cywilizacyjnych
(niedokrwienie serca?, nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu II). U ludzi….
Walka i wysiłek fizyczny zmuszając organizm do wyładowania energii i w ogóle pewien poziom przeciwności jest konieczny
dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ustroju i to nie tylko na somatyczny i fizyczny rozwój…
… II zwiększenie produkcji insuliny i glukozy do komórek i jej utlenianie
Umiarkowana aktywność – usprawnia krzepnięcie krwi (hemostazy) przeciwdziała miażdżycy
Aktywność fizyczna w zapobieganiu i leczeniu otyłości
Zapobiega nadmiernemu gromadzeniu tkanki tłuszczowej
Pozwala na utrzymanie równowagi bilansu energetycznego bez rygorystycznych ograniczeń dietetycznych
sprzyjających niedoborowi…
… – różnice
Wynikają z dymorfizmu płciowego w budowie ciała różnice fizjologiczne (wyższa częstość tętna, mniejsza
pojemność wyrzutowa i minutowa serca, niższa zawartość hemoglobiny i czerwonych ciałek krwi, mniejsze
maksymalne pochłanianie tlenu, niższa pojemność życiowa płuc
… znosi działanie niekorzystnych bodźców środowiskowych np. zjawisko „stresu cieplnego” (człowiek mniej
się poci)
Poglądy…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz