Temat: Formy jednostek sektora finansów publicznych.
Formy są bardzo zróżnicowane, tak jak jednostki Np. więzienie, a przedszkole i żłobek.
Formy:
Które określa ustawa o finansach publicznych.
Określone na mocy innych ustaw (Np. PAN, jednostki kultury)
Formy określone w ustawie o finansach publicznych:
Jednostka budżetowa - na szczeblu centralnym, na szczeblu terytorialnym - jest to podmiot, który funkcjonuje wg metody budżetowania brutto (zasada powszechności/zupełności w węższym rozumieniu), na gruncie prawnym ma status jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, tworzą ją: ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, dotyczy to państwowych jednostek budżetowych. Na szczeblu terytorialnym tworzą je organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Funkcjonuje w oparciu o statut. W kwestiach finansowych funkcjonuje w oparciu o plan finansowy. Ma pokrywane wydatki bezpośrednio z budżetu, ewentualne dochody są odprowadzane do budżetu. W formie jednostek budżetowych funkcjonują te podmioty, które prowadzą działalność o charakterze nieodpłatnym, a jeżeli realizują jakieś dochody, to są one niewspółmierne do ponoszonych wydatków. W ich formie funkcjonują organy władzy wszelakiej, (Np. kancelaria sejmu, senatu, ministerstwa, urzędy, sądy, prokuratury, część placówek szkolnych, oświatowych).
Państwowa - na szczeblu centralnym
Gminna - na szczeblu terytorialnym
Powiatowa - na szczeblu terytorialnym
Wojewódzka - na szczeblu terytorialnym
Samorządowy zakład budżetowy - na szczeblu terytorialnym - to podmiot mający status jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, tworzą organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Można je tworzyć tylko dla wskazanych w ustawie o finansach publicznych rodzajach działalności (Np. gospodarka mieszkaniowa, cmentarze). Działa zgodnie z zasadą budżetowania netto - uzyskiwane dochody przeznacza na pokrycie wydatków. Może otrzymywać dotacje z budżetu (to jest standard), jeżeli wystąpi nadwyżka to odprowadza ją do właściwego budżetu. Funkcjonuje w oparciu o roczny plan finansowy. Jeśli nie wykorzysta się środków, to nadwyżka przepada (podlega zwrotowi do dysponenta stopnia wyższego).
Instytucja gospodarki budżetowej - na szczeblu centralnym - mutacja zakładu budżetowego, w poprzednich regulacjach istniały zakłady budżetowe, ale były w nich duże możliwości nadużyć, Np. istniał ośrodek szkolenia w danym resorcie, miał on przychody przewyższające wydatki, rok budżetowy zamykano wpłacając nadwyżkę 500zł, a obroty były rzędu kilku milionów, ponieważ zakład budżetowy prowadził taktykę często stosowaną w przedsiębiorstwach, przedsiębiorca ma niekrytą chęć, aby to, co było kosztem nim było. Pracownicy ośrodka pojechali do egzotycznych krajów na szkolenie jak szkolić
(…)
… i środki na tych funduszach celowych pozostają w dyspozycji pewnego ministra bądź innego podmiotu, który zostaje określony przez ustawę tworzącą fundusz.
Fundusze mają w ustawie, która je tworzy określone źródła, przychodow, które pochodzą ze środków publicznych.
Parapodatki - ciężary mające wszelkie cechy podatków Np. składki na Fundusz Pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych…
… budżetowymi:
Wyróżniamy dysponentów stopnia I, II i III.
Dysponent stopnia I (deponent główny) - jest to podmiot, który dysponuje częścią budżetową:
ministrowie
kierownicy urzędów centralnych
wojewodowie
Dysponent stopnia I rozdysponowuje środki na rzecz dysponentów stopnia II.
Dysponent stopnia II - podlega dysponentowi stopnia I i sam rozdziela środki na rzecz dysponentów stopnia III.
Dysponent stopnia III (dysponent ostateczny) - otrzymuje środki w drodze dyspozycji dysponentów stopnia II, wydatkuje środki bez prawa przekazywania ich innym podmiotom.
Mogą występować układy, w których nie wyodrębnia się dysponenta stopnia II - oznacza to, że środki przekazywane są od dysponenta stopnia I bezpośrednio na rzecz dysponenta stopnia III, Np. państwowe szkoły publiczne są dysponentami stopnia 3, a w stosunku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)