Filozofia Starożytna- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 490
Wyświetleń: 735
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia Starożytna- opracowanie - strona 1 Filozofia Starożytna- opracowanie - strona 2 Filozofia Starożytna- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

FILOZOFIA STAROŻYTNA Mity jako pierwsze nośniki myśli politycznej:
a) jest „opowieścią o walorach sakralnych”
b) ma charakter niepodważalny c) zawiera w sobie wiedzę o początkach stworzenia (kosmogoniczne)
d) mit oparty jest na metaforach, wieloznacznej symbolice
e) „Człowiek grecki żyjący w kosmosie pełnym bogów nie oddziela od siebie jako dwóch przeciwstawnych obszarów, tego co naturalne i tego co nadnaturalne”
f) kapłanami mitu są poeci g) Bohaterami mitów są bogowie i herosi którzy zawierają w prezentowanej przez siebie symbolice prawdę o ludzkim istnieniu.
h) poezja również poza wątkami kosmogonicznymi zachwyca się pięknem świata istniejącego realnie.
Homer:
a) „Iliada”: przedstawia zasady ustroju patriarchalno - rodowego uświęconego poprzez przedstawienie świata opartego na zwierzchności bogów nad ludźmi. b) o losach ludzi w pełni decydują mieszkańcy Olimpu
c) Na czele panteonu stoi basileus: „Król którego sam Zeus powagą przyodział, I nam dał posłuszeństwo, jemu władzę w podział”
d) Główną cechą człowieka stanowiącą o jego istocie jest dzielność. Nieustanna gotowość do stawania w szranki i wykazywania się męstwem.
e) O sprawiedliwości stanowi themis - nakaz bogów ustanawiający nienaruszalny porządek, na straży którego stoi Temida (bogini porządku i sprawiedliwości).
Niesprawiedliwość jest zatem naruszeniem granic pierwotnie ustalonego porządku, wykroczenie poza miarę wyznaczoną przez bogów----można powiedzieć że sprawiedliwość określona jest głównie w wymiarze kosmologicznym.
f) Dike (która stoi obok Temidy - matki): reguły ukształtowane przez ludzi, prawo stanowione acz jednak stanowiące odzwierciedlenie boskiej mądrości.
Hezjod („Prace i dni”):
a) zamiast heroizmu - wytrwała codzienna praca - „Praca nikogo nie hańbi a hańbą jest żyć w bezczynności”
b) Ziemskie losy zależą tak naprawdę od naszych zasług rodzących się w trudach
c) Sprawiedliwość wyznacza reguła wzajemności: „Kochaj przyjaciół, a tym co życzliwi, okazuj życzliwość. Daj tym, co dają, a własną chciwością odpowiedz na chciwość”
Narodziny filozofii: logos (jako żywe, dyskursywne słowo) zastępuje mythos
Filozofowie przyrody: a) koncentrują swą uwagę na rzeczach, na tym co dotykalne i bezpośrednio poznawalne
b) fascynuje ich płynność, zmienność rzeczy
c) jednak dochodzą do wniosku, iż musi istnieć coś stałego, jakaś prazasada (arche)
d) Obalają mitologiczne teogonie: to nie bogowie a pewne rodzaje materii dały początek istnieniu świata


(…)

… człowieka.
e) intelektualizm etyczny: episteme=arete: możemy postępować tylko dobrze gdy wiemy co jest dobre
f) mądrość o tym co dobre a co złe uzyskuje się metodą maieutyczną --- każdy z nas jest nosicielem mądrości należy ją tylko w sobie odkryć ---- pomocna jest w tym refleksja czyli myślenie o własnych myślach (stąd ważne jest by nasza myśl nie była krępowana żadnymi konwenansami) g) wszelki…
… świata
- Tales: woda
- Anaksymenes: powietrze
- Heraklit: ogień
e) Narodziny filozofii związane są z rozwojem greckiego polis: ustrój patriarchalno-rodowy zastępowany jest isonomią. „Według Anaksymandra żaden poszczególny element, żadna część wszechświata nie może panować nad pozostałymi. Nowy porządek przyrody odznacza się właśnie równością i symetrią rozmaitych sił, składających się na kosmos…
…-----człowiek powinien decydować sam o swoim położeniu a nie ulegać wyznacznikom tradycji, takim jak konwenanse, ustroje itd.
c) Protagoras: „Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy istniejących że istnieją i nieistniejących że nie istnieją”----relatywizm (o zabarwieniu sensualistycznym): świat jest tym jak odczuwa go człowiek, jest grą doznań i wrażeń.
d) Gorgiasz: „Słowo to potężny władca, który najmniejszym…
…: większość jednak siedzi odwrócona plecami do światła i widzi jedynie migoczące cienie tego co prawdziwe., stąd rzeczywistość empiryczna jest teatrem cieni---to co prawdziwe i godne poznania to świat idei.
f) doxa vs episteme---- to pierwsze to stan pośredni pomiędzy wiedzą i niewiedzą
g) Krytyka demokracji: gdyż powstaje „kiedy ubodzy zwyciężają i jednych bogaczów pozabijają, drugich wygnają z kraju…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz