Wykład IX - 05.05.2011 Machiavelli (c.d.): Machiavelli poniekąd instrumentalizuje niektóre z cech. Nie zawsze cel uświęca środki - czasem trzeba złamad normy moralne, np. jeżeli w grę wchodzi dobro paostwa (przykład królowej i jej kochanka). Nie zaleca nikomu, aby polityką się zajmował - "Jeśli dbasz o zbawienie własnej duszy, to nie zajmuj się polityką" . Nieliczenie się z potrzebami partnera - również wpisuje się w machiavellizm. Machiavelli wskazuje, by walczyd z wrogami paostwa a nie wrogami osobistymi. Stosowad terror w krótkim czasie, oszczędnie korzystad z majątku. Budzid miłośd w poddanych ale i lęk. Cnota polityczna: Virtu ≠ Fortuna Virtu - to pokora, posłuszeostwo, Fortuna - akceptacja tego, co się wydarza, podporządkowanie się losowi. Jeśli virtu jest słabe, to fortuna wygra. Należy byd silnym, walczyd o wyznaczone cele. Jeśli nie ma silnej jednostki, to jest to tragedia dla paostwa, gdyż wówczas paostwo zginie. Machiavelli wykłada filozofię anty utopijną. Pokazuje jak polityka wygląda rzeczywistości. Poprzez historyczne realia analizuje polityczne zachowania. Stara się opisywad sferę polityczną poprzez motywację ludzi i psychologiczną. Eksponuje silne mieszczaostwo i sferę ekonomiczną (czasy Medyceuszy). Technicyzacja polityki - oczyszczenie polityki z dyskursu starogreckiego - polityka nie skupia się na etosie wartości, a powinna się skupiad na wykonywaniu zadao. Machiavelli był zwolennikiem republiki. System monarchiczny był pewnym etapem, a spełnieniem marzeo była republika. Afirmował republikę rzymską. Stoicy (Cyceron) podnieśli, że republika rzymska jest najdoskonalszym tworem. Łączy w sobie elementy monarchii, arystokracji i demokracji. Republika - czasem oznacza system różny od monarchii, jako jej przeciwieostwo. Nieprawdą jest, że Machiavelli usprawiedliwia wszelkie gwałty. Cel uświęca środki, ale zależy jaki cel! Nieprawdą jest też, że potępia niemoralne czyny, konieczne ze względów politycznych, bo nie potępia. Max Weber - "Polityka jak zawód i powołanie" - powtarza w sposób subtelny filozofię Machiavellego. Opowiada się, żeby moralnośd prywatna polityka i moralnośd publiczna nie była wymieszana. Polityk działając ma dbad o dobro wspólne. Apodyktyczne obstawanie przy moralności prywatnej prowadzi do nieszczęścia. Organizacja ≠ Jednostka - podwójny standard moralny występujący w społeczeostwie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)