Filozofia społeczna - wykład 5

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1197
Wyświetleń: 2842
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia społeczna - wykład 5 - strona 1

Fragment notatki:


Wykład IX - 05.05.2011 Machiavelli (c.d.): Machiavelli poniekąd  instrumentalizuje  niektóre z cech. Nie zawsze cel uświęca środki  - czasem trzeba  złamad normy moralne,  np.  jeżeli w grę wchodzi dobro paostwa  (przykład  królowej i jej kochanka). Nie zaleca nikomu,  aby polityką  się zajmował -  "Jeśli dbasz  o zbawienie własnej  duszy,  to nie zajmuj  się polityką" .  Nieliczenie  się z potrzebami  partnera  - również wpisuje  się w machiavellizm.  Machiavelli wskazuje,  by walczyd z wrogami  paostwa a nie wrogami  osobistymi. Stosowad terror w krótkim  czasie, oszczędnie  korzystad z majątku.  Budzid miłośd w poddanych  ale i lęk.  Cnota polityczna:  Virtu  ≠ Fortuna Virtu - to pokora, posłuszeostwo, Fortuna - akceptacja tego, co się wydarza,  podporządkowanie  się losowi. Jeśli  virtu  jest słabe,  to  fortuna   wygra. Należy byd silnym,  walczyd o wyznaczone  cele. Jeśli nie ma silnej  jednostki,  to jest to tragedia  dla paostwa,  gdyż  wówczas paostwo  zginie.  Machiavelli wykłada filozofię anty utopijną.  Pokazuje  jak polityka wygląda  rzeczywistości. Poprzez  historyczne  realia analizuje  polityczne zachowania. Stara się opisywad sferę polityczną  poprzez  motywację ludzi  i psychologiczną.  Eksponuje  silne  mieszczaostwo i sferę ekonomiczną  (czasy Medyceuszy).  Technicyzacja polityki - oczyszczenie  polityki z dyskursu  starogreckiego - polityka nie skupia  się na etosie wartości, a powinna  się skupiad na wykonywaniu  zadao.  Machiavelli był  zwolennikiem  republiki.  System  monarchiczny  był pewnym  etapem,  a spełnieniem  marzeo  była  republika.  Afirmował republikę  rzymską.  Stoicy (Cyceron)   podnieśli,  że republika  rzymska  jest najdoskonalszym  tworem. Łączy w sobie  elementy monarchii,  arystokracji i demokracji.  Republika  - czasem oznacza system różny  od monarchii,  jako jej przeciwieostwo.  Nieprawdą jest, że Machiavelli usprawiedliwia  wszelkie  gwałty. Cel uświęca środki,  ale zależy  jaki cel! Nieprawdą jest też, że potępia  niemoralne czyny,  konieczne  ze względów  politycznych,  bo nie potępia.  Max Weber  -  "Polityka  jak zawód  i powołanie"  - powtarza w sposób subtelny  filozofię Machiavellego.  Opowiada się, żeby  moralnośd  prywatna polityka i moralnośd publiczna  nie była wymieszana.  Polityk działając  ma dbad o dobro wspólne. Apodyktyczne  obstawanie przy  moralności prywatnej  prowadzi  do nieszczęścia. Organizacja ≠ Jednostka - podwójny  standard  moralny  występujący  w społeczeostwie.  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz