Filozofia praktyczna, szkoła cyników wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia praktyczna, szkoła cyników wykłady - strona 1 Filozofia praktyczna, szkoła cyników wykłady - strona 2 Filozofia praktyczna, szkoła cyników wykłady - strona 3

Fragment notatki:


Wykład IV     ARYSTOTELES  Arystoteles  był uczniem Platona,  większość życia spędził w Atenach. System filozoficzny, który stworzył był obszerniejszy niż  Platona. Jego filozofia dzieliła się na praktyczną (etyka, polityka) i teoretyczną (fizyka, matematyka, pierwsza filozofia).    Pierwsza filozofia – nauka o bycie, fundament wszelkiej filozofii.  Po  Arystotelesie  pojawił  się  termin   METAFIZYKA   –  wprowadził  go  do  użytku   ANDRONIKOS    z RODOS   (I  w.  n.e.).  Uporządkował  i  pogrupował  tematycznie  rozproszone  pisma  Arystotelesa.  Najpierw  zebrał  rozprawy  dot.  przyrody  (fizyka),  a  następnie te o pierwszej filozofii (następowały bezpośrednio po fizyce – stąd nazwa metafizyka). Termin ten używany był przez  prawie  siedemna†  bytem  nie  jest  ani  materia,  ani  idee.  Bytem  samoistnym  –  substancją  są  jedynie  konkretne  rzeczy.  W każdej  substancji da się wyodrębnić dwa nierozdzielne czynniki: formę i materię. Forma to własności ogólne, pojęciowe rzeczy, materia  to własności jednostkowe rzeczy. Forma i materia nie istnieją oddzielnie –  HILEMORFIZM .  Forma  danej  rzeczy  są  to  własności,  które  decydują  o  tym,  czym  dana  rzecz  jest.  Materia  –  własności  jednostkowe,  to  to  co  rozróżnia daną rzecz od innych, sprawia że jest niepowtarzalna. Z tych dwu elementów ważniejsza jest forma. Naukę możemy  rozwijać tylko przy pomocy form, forma ma istotniejsze znaczenie dla poznania.    Co jest przyczyną i celem powstania substancji? Analiza dynamiczna.  Arystoteles podaje przykład rzeźbiarza i posągu. Rzeźbiarz najpierw ma pomysł na rzeźbę (I etap), później powstaje konkretna,  istniejąca rzeźba (II etap). Te dwie sytuacje łączy forma. Arystoteles doszedł do wniosku, że forma jest przyczyną rzeczy. Inny  przykład:  rozwój  wyrastającej  z  nasiona  rośliny  zmierza  do  wykształcenia  cech  charakterystycznych  dla  jej  gatunku,  dąży  do  wykształcenia cech gatunkowych, które decydują o tym, czym jest. Celem jest forma. Każdy rozwój zmierza do przybrania tych  cech, które są dla niego charakterystyczne. Forma odgrywa podstawową rolę w rozwoju substancji, jest siłą działającą celowo, jest  energią –  ACTUS . Forma ujęta dynamicznie to akt.  Materia  w  ujęciu  dynamicznym  jest  pewną  dyspozycją  (potencją)  do  stania  się  czymś.  Proces  stawania  się  (rozwoju)  to  aktualizowanie  się  potencji.  Jeśli  potencja  zostanie  w  pełni  zrealizowana  to  taki  byt  nazywamy  

(…)

… to jednak żadnego
skutku, wyrazili więc zgodę na małżeństwo. Hipparchia była pierwszą kobietą filozofem, uczestniczyła w dyskusjach i
podróżowała wraz z mężem po Grecji.
2. Szkoła stoików – jej założycielem był Zenon z Kition – uczeń Kratesa.
Stoicy stworzyli obszerny system filozofii, stworzyli podstawy logiki. Ich poglądy były mniej skrajne niż cyników.
Koncepcja świata wg stoików – teoria bytu.
Świat…
…,
która zapragnęła wyjść za niego za mąż. Jej rodzice prosili Kratesa by jej to wyperswadował, nie odniosło to jednak żadnego
skutku, wyrazili więc zgodę na małżeństwo. Hipparchia była pierwszą kobietą filozofem, uczestniczyła w dyskusjach i
podróżowała wraz z mężem po Grecji.
2. Szkoła stoików – jej założycielem był Zenon z Kition – uczeń Kratesa.
Stoicy stworzyli obszerny system filozofii, stworzyli podstawy…
… – nawet wiedza (wbrew Sokratesowi). Tylko cnota jest zgodna z naturą,
dokonania ludzi – prawa i normy – są sprzeczne z naturą i powinny być zlikwidowane. Przede wszystkim powinny być
zlikwidowane państwa – kosmopolityzm – usunięcie granic, świat – jedno państwo. Ludzie są równi.
Cnota w jego założeniu to obojętność dla pozornych dóbr i niezależność od losu (negatywna definicja).
Szkołę tę nazwano szkołą cyników…
… nie jest bytem
transcendentnym, wykraczającym poza świat. Bóg i świat to jedno – panteizm.
Etyka Stoików.
Najwyższym i jedynym dobrem jest cnota, sądzili, że tylko cnota jest zgodna z naturą. By osiągnąć dobro najwyższe należy żyć
zgodnie z naturą świata. Naturą świata według stoików jest rozum. Żyć zgodnie z naturą to znaczy żyć rozumnie. Człowiek jest
elementem świata, jego natura jest również naturą rozumną…
… w Atenach koło budynku z malowanym portykiem (stoa polikila – malowany portyk).
3. Arystyp z Cyreny – szkoła Cyreniaków.
Arystyp był uczniem Sokratesa, choć w jego filozofii brak jest podobieństw.
Głosili oni skrajny sensualizm – poznajemy tylko przy pomocy zmysłów, nawet swoje stany wewnętrzne, i to jest jedyna pewna
wiedza. Przyczyn stanów wewnętrznych nie możemy poznać. Są one albo przyjemne…
… transcendentny – w sensie ontologicznym (istniał poza światem i
wykraczał poza świat) i epistemologicznym (całkowicie niepoznawalny). Był to zupełnie nowy sposób filozofowania.
W III w. n.e. powstał nowy system filozoficzny. Plotyn z Aleksandrii – uznawał się za ucznia Platona. Twierdził, że podstawową
cechą bytu nie jest trwanie, lecz stawanie się (bardziej jak Heraklit). Uważał, że stawanie się nie wyklucza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz