Film europejski, skrypt

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 497
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Film europejski, skrypt - strona 1

Fragment notatki:

Początki kinematografii
1895 - W Paryżu została zorganizowana pierwsza płatna projekcja braci Lumiere
(Wyście z Fabryki) . Oczywiście było coś przed nimi, ale nie istnieje konkretna data
w której powstało kino, dlatego umownie, jest to ta płatna projekcja.
Wiek XIX - przyspieszenie procesu, powstanie aparatu braci Lumiere,
wcześniej fotografia (fotoplastykon) - próba uchwycenia obrazu
Lumiere i spółka - film zrealizowany jednym z oryginalnych aparatów z początku
XX wieku
od braci Lumiere ruszyła pewnego rodzaju instytucja filmu
przykładowe filmy:
400 batów
Do utraty tchu
Hiroszima moja miłość
Bolesław Matuszewski - fotograf, pionier myśli filmowej
Eddison - bioskop, jednoosobowa maszyna, nie poradził sobie z przesuwem ruchu
złożonego z nieruchomych kadrów
Lumiere - kinematoskop, uzyskali płynność ruchu poprzez zatrzymanie kadrów na
ułamek sekundy
Edward Migebridge - zarejestrował fazy ruchu, zaczął od zwierząt (czy koń odrywa
wszystkie kończyny od podłoża w trakcie galopu)
bracia Lumiere (realiści) chcieli zachować rzeczywistość, wcześniej w projekcjach
chodziło raczej o urządzenie, a nie o to co będzie wyświetlane
początek filmu dokumentalnego Georges Melies (ojciec fikcji filmowej), Podróż na
księżyc. Był w 33 osobach na pierwszej premierze braci Lumiere. Był iluzjonistą,
został na nią zaproszony przypadkowo. Kupił aparat, trochę go zmienił i stał się
jedną z ikon. Najpierw robił imitację filmów braci Lumiere. Kiedy rejestrował film,
zepsuł mu się aparat i musiał go naprawić, okazało się, że 20 sekund przerwy w
nagrywaniu spowodowało natychmiastową zmianę otoczenia - odkrył montaż.
Dzięki temu kręcił filmy z trikami np. znikająca kobieta. Ojciec fikcji filmowej
Pierwotnie kamera była statyczna, ale jeden z operatorów braci Lumiere wsiadł z
kamerą do gondoli i przypadkowo odkrył ruch - kamera nie musi być statyczna
Braci Lumiere uważa się za ojców kina dokumentalnego, Melies jest natomiast
ojcem kina fabularnego.
________________
Awangarda
Kino jako sztuka, która rządzi się własnymi regułami. Wcześniej wiązane było z
literaturą lub teatrem. Kino było rozrywką jarmarczną.
Francja została prekursorem kina jako rozrywki masowej.
Film d'art - inicjatywa podnosząca status kina do statusu wysokiej rozrywki, nie
powiodło się to, była to próba przeniesienia teatru na ekrany kin.
1907 - Zabójstwo księcia Wizjusza
Wytworzenie się języka filmu.
Montaż (Georges Melies).
Szkoła Brighton - eksperymentowanie zbliżeniem
Awangardyści postanowili oderwać film od innych sztuk. Początek XX wieku
Impresjonizm francuski
- ze szkołą malarstwa wspólne jest jedynie pojęcie wrażenia, impresji
- celem było zrobienie wrażenia na widzu
- fotogenia (Luis de Luc)
- wczesna awangarda
Jean Epstein - lustro o trzech twarzach, historia trzech kobiet, zakochanych w
jednym mężczyźnie, każda z nich wyobraża go sobie w inny sposób
- początek budowania napięcia - napisy
Jean Epstein starał się pokazywać to co można pokazać za pomocą obrazu.
- mężczyźni z ostrym makijażem - widoczni w obrazie
- ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz