Początki kinematografii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 427
Wyświetleń: 1624
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Początki kinematografii - strona 1 Początki kinematografii - strona 2 Początki kinematografii - strona 3

Fragment notatki:


Początki kinematografii 1895 - W Paryżu została zorganizowana pierwsza płatna projekcja braci Lumiere  (Wyście z Fabryki) . Oczywiście było coś przed nimi, ale nie istnieje konkretna data  w której powstało kino, dlatego umownie, jest to ta płatna projekcja. Wiek XIX - przyspieszenie procesu, powstanie aparatu braci Lumiere,  wcześniej fotografia (fotoplastykon) - próba uchwycenia obrazu Lumiere i spółka - film zrealizowany jednym z oryginalnych aparatów z początku  XX wieku od braci Lumiere ruszyła pewnego rodzaju instytucja filmu  przykładowe filmy: 400 batów Do utraty tchu Hiroszima moja miłość Bolesław Matuszewski - fotograf, pionier myśli filmowej Eddison - bioskop, jednoosobowa maszyna, nie poradził sobie z przesuwem ruchu  złożonego z nieruchomych kadrów Lumiere - kinematoskop, uzyskali płynność ruchu poprzez zatrzymanie kadrów na  ułamek sekundy Edward Migebridge - zarejestrował fazy ruchu, zaczął od zwierząt (czy koń odrywa  wszystkie kończyny od podłoża w trakcie galopu) bracia Lumiere (realiści) chcieli zachować rzeczywistość, wcześniej w projekcjach  chodziło raczej o urządzenie, a nie o to co będzie wyświetlane początek filmu dokumentalnego Georges Melies (ojciec fikcji filmowej), Podróż na  księżyc. Był w 33 osobach na pierwszej premierze braci Lumiere. Był iluzjonistą,  został na nią zaproszony przypadkowo. Kupił aparat, trochę go zmienił i stał się  jedną z ikon. Najpierw robił imitację filmów braci Lumiere. Kiedy rejestrował film,  zepsuł mu się aparat i musiał go naprawić, okazało się, że 20 sekund przerwy w  nagrywaniu spowodowało natychmiastową zmianę otoczenia - odkrył montaż.  Dzięki temu kręcił filmy z trikami np. znikająca kobieta. Ojciec fikcji filmowej Pierwotnie kamera była statyczna, ale jeden z operatorów braci Lumiere wsiadł z  kamerą do gondoli i przypadkowo odkrył ruch - kamera nie musi być statyczna Braci Lumiere uważa się za ojców kina dokumentalnego, Melies jest natomiast  ojcem kina fabularnego. ________________ Awangarda  Kino jako sztuka, która rządzi się własnymi regułami. Wcześniej wiązane było z  literaturą lub teatrem. Kino było rozrywką jarmarczną.  Francja została prekursorem kina jako rozrywki masowej.  Film d'art - inicjatywa podnosząca status kina do statusu wysokiej rozrywki, nie  powiodło się to, była to próba przeniesienia teatru na ekrany kin.  1907 - Zabójstwo księcia Wizjusza Wytworzenie się języka filmu.  Montaż (Georges Melies).  Szkoła Brighton - eksperymentowanie zbliżeniem Awangardyści postanowili oderwać film od innych sztuk. Początek XX wieku I mpresjonizm francuski - ze szkołą malarstwa wspólne jest jedynie pojęcie wrażenia, impresji - celem było zrobienie wrażenia na widzu  - fotogenia (Luis de Luc) - wczesna awangarda

(…)

… niszczą ludzi, nie są oni w stanie
normalnie funkcjonować, cieszyć się młodością
_______________
Kino czeskie
czeska nowa fala
socjalizm z ludzką twarzą
Forman - Miłość blondynki, Pali się moja panno
Kadar i Klos - "Sklep na rogu ulicy" - sklep, który prowadziła stara żydówka
przejmuje Czech.
słabo rozbudowana fabuła
___________
Francuska Nowa Fala
- istnieje pogląd, że Nouvelle Vague stała się początkiem wszystkich innych
nowych fal, które wystąpiły w Europie
- przełom lat 50/60
- kino producentów
- Star System - polityka Hollywood - najważniejsza gwiazda
Kino francuskie w latach 30/40 było kinem delikatnym, gładkim. Nie
odzwierciedlało rzeczywistości. W latach 50 pojawili się młodzi ludzie
nazywani "szczurami filmoteki", pojawiła się kinofilia.
Jean Luc Godard - Do utraty tchu -> kamera podąża za akrotami, luźna
koncepcja thrillera, nastrój ważniejszy od fabuły, użycie języka potocznego
Andre Bazin - krytyka kina form - zbyt gładkie, film musi wyrażać duchowość
Francois Truffaut - wychowanek Bazin,
400 batów - historia po części autobiograficzna, bohater patrzy w kamerę -
przełamanie konwencji
Hiroszima moja miłość - narracja, przywołanie wspomnień
Nowa fala (fr. la Nouvelle Vague) - nurt awangardy…
… nie będzie to ukazywać prawdy
Siergiej Einsenstein - tworzył najpierw filmy dla radzieckiej kinematografii, jeden z
największych teoretyków kina. (Pancernik Potiomkin), łączenie propagandy z
walorami artystycznymi (przykład, który Goebbels pokazywał reżyserom
niemieckim jako wzór)
Strajk - 6 części, strajk jako idea walki klas (krótkie kadry, estetyzacja maszyn,
atrakcje, łatwe do określenia postaci, prosta fabuła - należy ją zastąpić
przekazaniem idei.)
Pancernik Potiomkin - film dla widza dojrzałego, który potrafi odczytać ukryte idee,
brak mocnych efektów montażowych (montaż dynamiczny i spokojny - połączone),
pokazuje przekrój społeczeństwa, ujęcia w szerokim planie (kontrast dla ujęć z
pojedynczymi postaciami), schody Odeskie - tłum biegnący,
Październik - montaż intelektualny, nie zdał egzaminu, brak…

*Gorączka
*Kobieta znikąd
*Powódź
- Germaine Dulac
*Papieros
*Święto hiszpańskie
*Uśmiechnięta Pani Beudet
- Marcel L'Herbier
*Rose France
El Dorado
Nieludzka
- Jean Epstein
- Abel Gance
Dadaizm
Hans Rochter - Dadaizm
- szaleństwo za którym stała metoda
- grupka uciekinierów z różnych krajów, Rumunii, Hiszpanii, Francji…
- spotkali się w Zurichu, kabaret Voltaire
- Duchamp
- uwypuklenie przypadku, np…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz