Fazy cyklu życia przedsiębiorstwa a reputacja - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Fazy cyklu życia przedsiębiorstwa a reputacja - wykład - strona 1 Fazy cyklu życia przedsiębiorstwa a reputacja - wykład - strona 2 Fazy cyklu życia przedsiębiorstwa a reputacja - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wykład IV 7.03.11
Fazy cyklu życia przedsiębiorstwa a reputacja
Konieczne jest zdefiniowanie czynnika. Punktem wyjścia do zdefiniowania rynku jest zdefiniowanie sektora.
Sektor - grupa firm, które oferują produkt lub pewną grupę produktów wzajemnie substytucyjnych. Sektor tworzą te przedsiębiorstwa, które dostarczają produktów zaspokajających te same potrzeby i sprzedają je na tym samym geograficznie rynku.
Fazy cyklu/ewolucji życia sektora
Ewolucja sektora (cykl życia sektora) to konceptualny model sugerujący, że rynki mogą się rozwijać przez typowe etapy.
Etap wprowadzenia - wprowadzenie wyrobu lub przedsiębiorstwa
Etap wzrostu - wzrost sprzedaży produktu, udziału w rynku
Etap dojrzałości - nasycenie rynku
Etap schyłku - spadek sprzedaży i wycofanie się z rynku
Fazy (etapy) dotyczą sektora, przedsiębiorstwa, produktu.
Ad. I Cechy charakterystyczne:
- okres powolnego wzrostu udziału w rynku
- mała wielkość sprzedaży (niski poziom)
- wskaźniki zysku są często ujemne
- wysokie nakłady na promocję, reklamę
- wysokie ryzyko związane z nowością
Ad. II Cechy charakterystyczne:
- akceptacja produktu i firmy (okres)
- szybko rosnące zyski
- wysokie nakłady na promocję
- nasila się działanie konkurencji
Ad. III Cechy charakterystyczne:
- zwolnienie tempa przyrostu sprzedaży i zysku
- pojawienie się oznak nasycenia
- silna walka konkurencyjna
Ad. IV Cechy charakterystyczne:
- tendencja spadkowa w poziomie sprzedaży, zysku
- stagnacja
Wady koncepcji faz cyklu
- czas trwania etapów jest różny, trudno oszacować w jakiej fazie sektor lub firma jest
- rozwój sektora nie musi przebiegać zgodnie z modelem tradycyjnym
- pierwotna koncepcja zakłada, że ten model jest niezmienny i nie da się na niego wpłynąć
- cechy każdej fazy w poszczególnych sektorach są różne
Uważa się, że cykl życia nie jest samospełniającą się prognozą. Można na niego wpływać przez reputację i wizerunek.
Czynniki ewolucji sektora:
Długofalowe zmiany w tempie rozwoju
Demografia
Tendencje w potrzebach nabywców
Zmiana we względnej pozycji wyrobów substytucyjnych
Zmiany w pozycji wyrobów komplementarnych
Rozpoznanie grupy nabywców
Zmiany wyrobów
Zmiany w obsługiwanych segmentach nabywców
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz