Fazy cyklu życia produktu.
Klasyczny cykl życia produktu obejmuje następujące fazy:
1. Wprowadzenie na rynek - występuje niewielka sprzedaż i prawie zerowy zysk.
Produkt nie jest jeszcze dobrze znany na rynku, dlatego sprzedaż rośnie powoli.
Jego cena jest wysoka lecz brak konkurencji umożliwia odzyskanie poniesionych
nakładów. Ważną rolę w tym etapie odgrywa promocja, która polega na
informowaniu nabywców o walorach produktu i zachęcaniu ich do jego
wypróbowania. Strategia koncentruje się na zwiększeniu udziału w rynku oraz na
badaniach i rozwoju.
2. Wzrost sprzedaży – zysk oraz sprzedaż rosną bardzo szybko co wynika z akceptacji
produktu przez konsumentów. Występuje konieczność zwiększenia ilości produktu
na rynku oraz miejsc jego sprzedaży. Na skutek coraz silniejszej konkurencji
powstaje potrzeba ulepszania produktu. Strategia marketingowa opiera się na
zmianie ceny lub jakości oraz organizacji kanałów dystrybucji i systemów promocji.
3.Dojrzałości rynkowa - następuje spowolnienie sprzedaży, związane z nasyceniem rynku
oraz z pojawieniem się na nim wielu innych produktów, zaspakajających te same
potrzeby. Przychód osiąga swój najwyższy poziom, a w końcowej części fazy dojrzałości
zaczyna spadać. Celem marketingowym jest utrwalanie zaufania do marki. Stosowane są
także specjalne akcje promocyjne, które mogą zdecydowanie ożywić popyt.
4. Spadek (wycofanie produktu przestarzałego) -, cechuje go wyraźnie obniżona
sprzedaż oraz zmniejszający się przychód na skutek pojawienia się licznych substytutów,
nasycenia rynku czy zmian mody. W tej fazie ogranicza się produkcję, dystrybucję i
aktywizację sprzedaży. Stosuje się też sprzedaż posezonową ze znacznym obniżeniem cen.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)