Ewolucja stanowiska myślicieli chrześcijańskich

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1022
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewolucja stanowiska myślicieli chrześcijańskich - strona 1

Fragment notatki:

W pracy przedstawione są biografie myśłicieli takich jak: Terturlian, Klemens Aleksandryjski, Justyn Męczennik, Laktancjusz, Aureliusz Augustyn.

Ewolucja stanowiska myślicieli chrześcijańskich wobec filozofii pogańskiej. Terturlian, Klemens Aleksandryjski, Justyn Męczennik, Laktancjusz, Aureliusz Augustyn.
 
Terturlian urodzony 160 r. zmarł 220 r. w Afryce, Kartaginie świetny prawnik. Przed rokiem 197 przeszedł na wiarę chrześcijańską i po 20 latach oderwał się od kościoła i przyłączył się do Montanistów. Montanizm - ruch estetyczny i mistyczny reakcja przeciw prądom liberalnym w kościele głosił potrzebę powrotu do pierwotnej surowości życia chrześcijańskiego. Poglądy: usiłował wykazać, że wiedza rozumowa jest: bezużyteczna gdyż prawda i bez niej jest znana, wiedza rozumowa jest: niemożliwa gdyż prawda przekracza rozum, wiedza jest: szkodliwa gdyż prowadzi do błędnych nauk i zguby moralnej.
Terturlian malował przepaść między chrześcijaństwem a filozofią. Co ma wspólnego filozof i chrześcijanin, uczeń Grecji i uczeń nieba, ten co dąży do chwały ziemskiej i ten co do życia wiecznego.
Terturlian przeciwstawia się spekulatywnej fantazji próżnych Greków, którzy nie znali granic w przypisywaniu władz i zdolności duszy ludzkiej. Wykazywał, że cała mądrość i cała dobroć jaka jest w człowieku nie pochodzi z jego własnej natury lecz jest darem boga.
Terturlian wprowadzał wszędzie trzeźwy punkt widzenia, właściwy umysłowości rzymskiej.
Istotę Tertuliańskiego ujęcia chrześcijaństwa stanowiło
1.  Przeciwstawienie religii, kulturze świeckiej - wbrew przeważającej wśród filozofów chrześcijańskich tendencji do zgody z kulturą świecką.
2.  Oparcie filozofii chrześcijańskiej na materializmie i sensualizmie - wbrew spirytualizmowi i racjonalizmowi.
3.  Ujęcie religii z punktu widzenia życia praktycznego prawa, doczesnych potrzeb - wbrew z punktu widzenia spekulacyjnej filozofii.
4.  Pogląd na świat dążący do wywyższenia Boga przez poniżenie człowieka - wbrew przeważającej wśród myślicieli chrześcijańskich tendencji, aby wykazać wielkość Boga przez wielkość jego dziecka.
Wschód dał filozofii chrześcijańskiej wysoką kulturę. Zachód - samodzielność. Zachód przyczynił się do tego, że myśl chrześcijańska była nowym początkiem w dziejach filozofii; nie zrywając ze starożytną tradycjom. Tak chciał Terturlian.
Nową koncepcję filozoficzną będącą wyrazem odrębnej chrześcijańskiej postawy wobec Boga i świata przedstawił św. Augustyn.
Augustyn 354-430 urodzony w Tagesta w Numidii w Afryce. Wychowywany na początku w chrześcijaństwie, porzuca chrześcijaństwo dla sceptycyzmu. Kazania Ambrożego nawracają go do kościoła. Ochrzczony w 387 r. spełnia czynności kapłańskie od 35 r. biskup Hippony. Broni nauk kościoła, zwalcza herezje. Najwybitniejszy i najbardziej oryginalny myśliciel chrześcijański.
Pragnę znać Boga i duszę. I nic więcej? Nic więcej”. Własna myśl jest faktem że wszystkich najpewniejszym - to zasada Augustyna.


(…)

filozofię historii i historyczne pojmowanie świata.
 
Klemens Aleksandryjski 150-215 urodził się w Atenach. Po licznych podróżach w Grecji, Azji, Palestynie przybył do Aleksandrii; do szkoły Pantainosa. Po śmierci mistrza w wyniku prześladowań chrześcijan opuszcza Aleksandrię i udaje się do Cezarei. W przeciwieństwie do apologetów, którzy negując potrzebę filozofii helleńskiej w umysłowości…
… zamknął ją w przekazach objawienia i w ten sposób zażegnał narastający wówczas konflikt między rozumem i wiarą.
 
Orygenes urodzony w Egipcie uczeń Klemensa - kontynuator.
Laktancjusz 250-325 n.n. Zapoczątkował systematyzację myśli chrześcijańskiej z umysłowości chrześcijańskiej usiłował stworzyć swoisty system.
Laktancjusz wzorem swoich poprzedników odrzuca filozofię jako wiedzę bezpłodną i fałszywą…
… jak na przykład wśród Greków Sokrates Heraklit.
 
Podsumowanie.
W filozofii spotkały się różne tradycje i kultury wschód i zachód, pogaństwo i chrześcijaństwo. Nowe rozwiązania dualizm na miejsce stworzenie na miejsce emanacji.
W systemie hellenistycznym było przekonanie o niepoznawalności Boga u chrześcijan Bóg daje się poznać na drodze objawienia. U filozofów hellenistycznych Bóg był pojęty jako absolutny (byt) u chrześcijan jako sędzia. Grecy skłaniali się do przekonania, że świat jest z materii odwiecznej. Greków ogniwu pośrednie między bogiem a światem to abstrakcyjne hipostazy dla chrześcijan Chrystus - Logos.
Dla greków ogniwem był byt przyrodzony i sprawa dedukcji dla chrześcijan nadprzyrodzona istota boska - rzecz objawienia. Pochodzenie zła u Greków z materii u chrześcijan z wolności.
Natura człowieka wspólna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz