STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI Strategia eurodystrybucji obejmuje:wszystkie decyzje i działania dotyczące dostarczania eurokonsumentom towarów we właściwym miejscu i czasie na obszarze europejskim. Są to przede wszystkim: tworzenie i wybór odpowiednich kanałów zbytu,
fizyczny przepływ towarów.
Strategię eurodystrybucji charakteryzuje duża dynamika rozwoju, zmierzająca do coraz większego stopnia standaryzacji dystrybucji w Europie. Wynika to z:
rozwoju nowych systemów eurologistycznych,
europeizacji handlu,
koncentracji handlu w Europie,
przyjmowania do UE krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
W ramach eurorynku występują zdyferencjonowane struktury dystrybucji między poszczególnymi rynkami lokalnymi i krajowymi. Celem eurodystrybucji jest wybór optymalnych kanałów zbytu. Formy dystrybucji możliwe do zastosowania na eurorynku:
bezpośredni i pośredni eksport lub import,
bezpośredni i pośredni zbyt,
długość szczebli zbytu,
jedna i wiele dróg zbytu,
własne i obce organy dystrybucji,
indywidualna i kooperacyjna droga dystrybucji.
EUROLOGISTYKA - WZROST ZNACZENIA Eurologistyka obejmuje tę działalność przedsiębiorstw, która dotyczy transferu towarów przedsiębiorstwa od miejsca produkcji do ostatecznych odbiorców w optymalnym czasie, właściwej ilości i do odpowiedniego miejsca zbytu.
Szacuje się, ze wprowadzenie Europejskiego Rynku Wewnętrznego UE oznacza spadek wydatków przedsiębiorstw związanych z formalnościami granicznymi (opracowanie formularzy związanych ze zróżnicowaniem podatków oraz przepisami weterynaryjnymi i higienicznymi) średnio o 1,5% wartości towaru; biorąc pod uwagę czas oczekiwania na granicy, koszty firm spadają o około 2% wartości towaru. Wraz ze zniesieniem granic wewnętrznych Unii Europejskiej profitują głównie małe i średnie firmy, których średnie koszty związane z formalnościami granicznymi były z reguły dużo wyższe niż koszty wielkich koncernów. Obserwuje się nowe tendencje zmian w systemie eurologistyki, z formy zwanej „siatką” do formy „piasty i szprychy”, które umożliwiają scentralizowane kierowanie procesami logistycznymi w wymiarze krajowym i lokalnym. Forma ta prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów, umożliwia eurosourcing, oszczędność kosztów, optymalizacje procesów logistycznych oraz zintegrowanie łańcucha dostaw na obszarze eurorynku. Możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie przemieszczeń w łańcuchu dostaw nie tylko produkcji, ale i eurologistyki, głównie w eurosourcingu, euroskładaniu produktów, systemach just-in-time, poprzez usługi serwisowe w ramach euromarketingu.
(…)
…)
Zatrudnienie w handlu detalicznym (w tys.)
Zatrudnienie na jeden sklep
Austria
40,01
5,01
34,5
2901
7,21
Belgia
121,9
12,1
46,7
236
1,9
Dania
47,62
9,22
23,43
1992
4,22
Finlandia
28,3
5,6
24,1
132
4,7
Francja
451,8
7,8
277,12
20401
4,5
Grecja
1754
17,44
22,0
3385
1,94
Hiszpania
511,92
13,12
76,65
15372
3,02
Holandia
102,91
6,71
65,72
6371
6,21
Irlandia
29,33
8,33
10,73
1312
4,53
Luksemburg
3,6
8,9
4,2
20
5,4
Niemcy
435,5
5,4
259,6
2866
6,6
Portugalia
132,0
13,3
10,4
364
2,8
Szwecja
54,41
6,21
43,32
2881
5,31
W. Brytania
330,52
5,82
258,8
26042
6,72
Włochy
888,33
15,63
233,4
23894
2,73
ERW
3332,5
9,0
14070
4,1
1/ 1994 r., 2/ 1992 r., 3/ 1991 r., 4/ 1990 r., 5/ 1988 r.
Udział obrotów handlu artykułami żywnościowymi w całym obrocie handlu detalicznego w krajach REW
Portugalia
Niemcy
Luksemburg
Holandia
Austria…
… obszarze rozprowadzania towarów.
System wertykalny - międzynarodowe koncerny prowadzą logistyczną działalność na podstawie linii produktów, przez co uzyskują najkorzystniejsze warunki w zakresie jednolitego sposobu zarządzania systemem zaopatrzenia europejskiego, narodowego, regionalnego i lokalnego.
System horyzontalny - polega na zawiązywaniu na poziomie regionalnego zbytu aliansów strategicznych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)