Z jej treści możemy dowiedzieć się więcej na takie tematy, jak: strategia eurodystrybucji, koncentracja i europeizacja struktur handlu, przykłady europeizacji w handlu detalicznym, 4 grupy nowych systemów eurologistyki. Notatka jest opatrzona wykresami.
STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI
Strategia eurodystrybucji obejmuje:wszystkie decyzje i działania dotyczące dostarczania eurokonsumentom towarów we właściwym miejscu i czasie na obszarze europejskim. Są to przede wszystkim:
tworzenie i wybór odpowiednich kanałów zbytu,
fizyczny przepływ towarów.
Strategię eurodystrybucji charakteryzuje duża dynamika rozwoju, zmierzająca do coraz większego stopnia standaryzacji dystrybucji w Europie. Wynika to z:
rozwoju nowych systemów eurologistycznych,
europeizacji handlu,
koncentracji handlu w Europie,
przyjmowania do UE krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
W ramach eurorynku występują zdyferencjonowane struktury dystrybucji między poszczególnymi rynkami lokalnymi i krajowymi. Celem eurodystrybucji jest wybór optymalnych kanałów zbytu.
Formy dystrybucji możliwe do zastosowania na eurorynku:
bezpośredni i pośredni eksport lub import,
bezpośredni i pośredni zbyt,
długość szczebli zbytu,
jedna i wiele dróg zbytu,
własne i obce organy dystrybucji,
indywidualna i kooperacyjna droga dystrybucji.
EUROLOGISTYKA - WZROST ZNACZENIA
Eurologistyka obejmuje tę działalność przedsiębiorstw, która dotyczy transferu towarów przedsiębiorstwa od miejsca produkcji do ostatecznych odbiorców w optymalnym czasie, właściwej ilości i do odpowiedniego miejsca zbytu.
Szacuje się, ze wprowadzenie Europejskiego Rynku Wewnętrznego UE oznacza spadek wydatków przedsiębiorstw związanych z formalnościami granicznymi (opracowanie formularzy związanych ze zróżnicowaniem podatków oraz przepisami weterynaryjnymi i higienicznymi) średnio o 1,5% wartości towaru; biorąc pod uwagę czas oczekiwania na granicy, koszty firm spadają o około 2% wartości towaru.
Wraz ze zniesieniem granic wewnętrznych Unii Europejskiej profitują głównie małe i średnie firmy, których średnie koszty związane z formalnościami granicznymi były z reguły dużo wyższe niż koszty wielkich koncernów.
Obserwuje się nowe tendencje zmian w systemie eurologistyki, z formy zwanej „siatką” do formy „piasty i szprychy”, które umożliwiają scentralizowane kierowanie procesami logistycznymi w wymiarze krajowym i lokalnym. Forma ta prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów, umożliwia eurosourcing, oszczędność kosztów, optymalizacje procesów logistycznych oraz zintegrowanie łańcucha dostaw na obszarze eurorynku. Możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie przemieszczeń w łańcuchu dostaw nie tylko produkcji, ale i eurologistyki, głównie w eurosourcingu, euroskładaniu produktów, systemach just-in-time, poprzez usługi serwisowe w ramach euromarketingu.
EURORYNEK
Jeden szczebel
Wiele szczebli
(…)
… obszarze rozprowadzania towarów.
System wertykalny - międzynarodowe koncerny prowadzą logistyczną działalność na podstawie linii produktów, przez co uzyskują najkorzystniejsze warunki w zakresie jednolitego sposobu zarządzania systemem zaopatrzenia europejskiego, narodowego, regionalnego i lokalnego.
System horyzontalny - polega na zawiązywaniu na poziomie regionalnego zbytu aliansów strategicznych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)