Etyka życia publicznego-Wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etyka życia publicznego-Wykład  - strona 1 Etyka życia publicznego-Wykład  - strona 2

Fragment notatki:

WYKŁAD III - 2.03.2011 Etyka życia publicznego Życie publiczne obejmuje wszystko co przekracza granice prywatności. Obejmuje etykę obywatelską - stosunek człowieka jako obywatela, jako członka wspólnoty politycznej.
Obywatele realizują swoje interesy w sferze polityki.
Polityka kojarzy się z wszystkim co dotyczy państwa, jest to realizacja celów makrospołecznych, grupowych. Obywatele organizują się, aby zrealizować i zabezpieczyć swoje interesy. Etyka zachowań w tej sferze jest etyką polityki .
W sferze publicznej występuje komunikacja (różne jej rodzaje).
Ważna rola mediów w komunikacji - mówi się o etyce mediów - tylko, że media są bezosobowe, zatem czy mają sumienie, odpowiedzialność?
Na etykę życia publicznego składa się: etyka polityki, etyka służby publicznej, etyki nauki, etyka mediów, etyka komunikacji, etyka relacji międzynarodowych, etyka zawodowa (wymaga się od niej większej wrażliwości).
Etyka szczegółowa a zawodowa - różni je zawód jako zinstytucjonalizowany, bo wymaga wykształcenia i potwierdzenia zdobycia wykształcenia.
W dziedzinie funkcjonariuszy publicznych to polityka decyduje kto zajmuje wysokie stanowiska.
Napoleon Bonaparte: jest głęboko nieetyczne (niemoralne) wykonywać zawód do jakiego nie jest się przygotowanym, do którego nie ma się kwalifikacji.
Zinstytucjonalizowana rola społeczna połączona jest z kodeksami.
Źródła europejskiej tradycji etycznej Jest trwałym składnikiem filozoficznym. Ojcem etyki jest Sokrates, Platon i Arystoteles. Sokrates został skazany na śmierć, bo nie chciał być funkcjonariuszem publicznym, wybrano go do jakiejś rady skazujących na wygnanie tych, którzy mieli inne poglądy. Zakazywało mu sumienie posługiwania się polityką. Sokrates jest pierwszym moralistą, który nie odpuszcza politykom ich obłudy, hipokryzji. Twierdził, że tym się różni od polityków, że jest świadomy swojej niewiedzy, a polityce nie ( „wiem, że nic nie wiem” ).
Sokrates: dlaczego ludzie postępują źle? Bo nie wiedzą, jak postępować dobrze. Cnota bierze się z wiedzy. Postępujesz źle, bo nie wiesz jak postąpić. (intelektualizm etyczny)
Czy ludzie świadomie chcą czegoś złego?
Zła wola - chce zła, dobra wola - chce dobra.
Czy człowiek chce czegoś złego ze względu na to, że to jest złe?
Człowiek dąży do dobra. Do czegokolwiek dążę - jest dobre. Zawsze chcę czegoś dobrego, zawsze unikam tego, co złe.
Zły wynik jakiegoś działania nie jest wynikiem zamierzonym.
Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.


(…)

…, bo nie wiesz jak postąpić. (intelektualizm etyczny)
Czy ludzie świadomie chcą czegoś złego?
Zła wola - chce zła, dobra wola - chce dobra.
Czy człowiek chce czegoś złego ze względu na to, że to jest złe?
Człowiek dąży do dobra. Do czegokolwiek dążę - jest dobre. Zawsze chcę czegoś dobrego, zawsze unikam tego, co złe.
Zły wynik jakiegoś działania nie jest wynikiem zamierzonym.
Nie ma tego złego, co by na dobre…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz