Etyka fenomenologiczna

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etyka fenomenologiczna - strona 1 Etyka fenomenologiczna - strona 2

Fragment notatki:


Etyka fenomenologiczna . Filozofią praktyczną Husserl zajmował się mało. Rozwinął ją Scheler. Wartosci rozumiał obiektywnie, jako właściwości rzeczywistego świata . Sprawiedliwości czy pięknu nie podmiot przypisuje wartość, ale one same przez się ją posiadają: lezy to w ich naturze, że są wartościowe. Wartości poznajemy bezpośrednio, intuicyjnie . Nie potzreba indukcji, żeby wiedzieć, że sprawiedliwość i piękno sa wartościami. Wiemy to a priori, przed wszelkim doświadczeniem. Poznanie aprioryczne ma charakter e mocjonalny . Wartości są różnorodne. Scheler odróżniał w nich cztery wielkie klasy: * wartości hednoniczne * wartości witalne * wartości duchowe (obejmowały one wartości zarówno moralne, jak i poznawcze i estetyczne) * wartości religijne Scheler sądził, że błądzą hedoniści, którzy wszystkie wartości chcą sprowadzić do przyjemności. Ale błądzą również idealistyczni etycy, sprowadzający wszytskie wartości do duchowych. Bo nie mozna duchowych sprowadzać do hedonicznych i odwrotnie. Nie mozna także do duchowych czy hedonicznych sprowadzac wartości witalnych, polegających na pełni życia i szlachetności organizmów. Tym bardziej nie można do nich sprowadzać wartości religijnych. W naturze wartości leży, że stanowią one

(…)

… roku było to nieoczekiwane. Początek szkole analitycznej dał Edward Moore (1873-1958), profesor filozofii moralnej w Cambridge. Z wykształcenia był filologiem klasycznym. To on dał szkole kierunek surowy, analityczny, ściśle naukowy. Pierwszy do poglądów Morre`a przyłączył się Bertrand Russell (1872-1970), ale dla jego bujnego i zmiennego usposobienia filozofia analityczna była tylko etapem. Russell był myslicielem…
…. Fenomenologia religii. Chodziło w niej o ustalenie samej istoty boskości, istoty świętości, istoty aktów religijnych. Scheler dowodził, że akty te ujmują swój przedmiot zupełnie tak samo, jak akty poznania, to znaczy bezposrednio, intuicyjnie: ujmują istotę bytu nadprzyrodzonego, tak jak tamte przyrodzonego. Szkoła analityczna (G. Moore, A. Whitehead, B. Russell, L. Wittgenstein). Jak w filozofii amerykańskiej czołowe miejsce zajmował pragmatyzm, we francuskiej, bergsonizm, w niemieckiej fenomenologia, tak w filozofii angielskiej - szkoła analityczna. Nie uzyskała ona jednak takiego rozgłosu, co tamte, z tego względu, że była kierunkiem o aspiracjach ściśle naukowych. Nie budowała poglądu na świat. Chciała tylko przeprowadzać skrupulatne analizy i ustalać to, co naprawdę wiemy. Jej zwolennicy zerwali…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz