Etapy analizy strategicznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1939
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etapy analizy strategicznej - strona 1

Fragment notatki:


Z jej treści zapoznamy się z następującymi terminami: analiza otoczenia, makrootoczenie, mikrootoczenie, analiza przedsiębiorstwa, analiza możliwych alternatyw strategicznych, optymalna strategia

Etapy analizy strategicznej
Analiza strategiczna jest zbiorem działań wykorzystujących zarówno metody ilościowe jak i jakościowe z różnych dziedzin, tj. ekonomii, finansów, psychologii, statystyki, marketingu, które mają na celu zebranie, zinterpretowanie i konfrontację danych dotyczących zarówno samej organizacji jak i jej otoczenia. Wyniki analizy strategicznej mają umożliwić przewidzenie i ocenę przyszłych stanów przedsiębiorstwa i jego otoczenia z punku widzenia możliwości przetrwania i rozwoju. Innymi słowy, wynikiem analizy strategicznej ma być sformułowanie optymalnego wariantu strategii gospodarczej przedsiębiorstwa.
Analiza strategiczna składa się z następujących etapów:
analizy otoczenia;
analizy zasobów przedsiębiorstwa:
formułowania misji i wariantów strategicznych;
analizy wariantów strategicznych pod kątem przyjętego kryterium decyzyjnego;
wyboru ogólnej strategii gospodarczej przedsiębiorstwa.
I ETAP - ANALIZA OTOCZENIA
Analiza otoczenia jest z punktu widzenia opracowania przyszłej strategii przedsiębiorstwa niezwykle ważna, ponieważ odpowiednie zachowanie organizacji na rynku to nic innego jak odpowiedź na zmiany zachodzące w otoczeniu. Analiza otoczenia polega na stałym i kompleksowym monitorowaniu czynników determinujących makro- i mikrootoczenie przedsiębiorstwa, którego celem jest zidentyfikowanie potencjalnych szans i zagrożeń osiągnięcia zamierzonych celów. Przetworzone w wyniku analizy informacje i sygnały z otoczenia stanowią dla przedsiębiorstwa solidną podstawę do racjonalnego planowania przyszłego rozwoju firmy. Na analizę otoczenia składa się analiza:
makrootoczenia;
mikrootoczenia.
Makrootoczenie stanowią czynniki ekonomiczne, demograficzne, technologiczne, polityczno-prawne, społeczno-kulturowe, które wywierają wpływ na wszystkie podmioty działające na rynku. Pomimo że przedsiębiorstwo w większości przypadków nie jest w stanie zmienić warunków makrootoczenia - które wydają się takie same dla całej gospodarki - nie może ono zignorować jego analizy. Planowanie optymalnej strategii przedsiębiorstwa jest ściśle uzależnione od identyfikacji przyszłych zmian w całej gospodarce.
Analiza makrootoczenia powinna odpowiedzieć m.in. na następujące pytania:
Jak kształtują się podstawowe wielkości ekonomiczne w danej branży w stosunku do ogólnej koniunktury w gospodarce?
Jakimi cechami wyróżnia się przemysł, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo?;
W jakich warunkach ekonomicznych i technicznych przedsiębiorstwo funkcjonuje teraz i jakich trendów można się spodziewać w przyszłości?;

(…)

… koszty produkcji i wprowadzać na rynek substytuty produktów nowych, oferowanych przez firmy stosujące strategię ofensywną.
Źródło:
1..Lechosław Berliński, „Zarządzanie strategiczne”
2.A.Pomykalski, „Zarządzanie marketingowe strategie i planowanie”, 3.J. Penc, „Strategie Zarządzania”
4.J. Penc, „Strategiczny system zarządzania”
G. Gierszewska, „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”

…?;
Co wyróżnia dane przedsiębiorstwo wśród innych realizujących podobne zadania oraz co można jeszcze udoskonalić?;
Co z pozytywnych cech przedsiębiorstwa można wykorzystać w innych dziedzinach przemysłu?
III ETAP - FORMUŁOWANIE WARIANTÓW STRATEGICZNYCH
Etap formułowania wariantów strategicznych polega na sprecyzowaniu misji i celów przedsiębiorstwa oraz możliwych środków ich realizacji. Misja przedsiębiorstwa
… i przyszłych?;
czy bezpieczeństwo ekonomiczne związane z danym wariantem mieści się w dopuszczalnych granicach?;
czy dana strategia odpowiada wartościom i aspiracjom kluczowych osobistości przedsiębiorstwa, czołowej kadry menedżerskiej?;
czy dana strategia będzie pełnić role stymulatora odpowiednich postaw pracowniczych?;
czy dana strategia, wariant strategiczny uwzględnia sytuację rynkową i finansową…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz