EORIA E. FROMMA Przedstawiciel neopsychoanalizy kulturowej . Punkt wyjścia jest typowy dla egzystencjalistów. Przełomem była utrata u człowieka instynktów. Pojawiły się inne możliwości i zagubienie człowieka jednocześnie. Pojawiła się samoświadomość i grę zaczęła odgrywać wyobraźnia i dlatego człowiek różni się konstytucja od zwierząt, Człowiek odseparowany od natury i musiał nauczyć się radzić sobie inaczej. Stając się wolny i stał się zagubiony jednocześnie. Ludzie często chcą uciec od wolności. Trzy elementy: rodzimy się z potencjałem, który musi być zrealizowany, może się on zrealizować tylko dzięki innym ludziom, w kulturze, dysponuje wolnością bo pojawia się rozum, wyobraźnia, samoświadomość.
Wolność oznacza konieczność zmagania się ze swoim potencjałem (potrzebami) i zrealizowanie go w kulturze. Pierwsza rzeczywistość to potrzeby: popędach organicznych i egzystencjalnych. Potrzeby egzystencjalne wyrastają z konfliktów. 8 potrzeb egzystencjalnych: więzi (można je realizować na różne sposoby: podporządkowując się, zdobywając władzę lub poprzez miłość), transcendencji (dążenie do przekraczania tu i teraz czyli tworzenia, odmianą tworzenia może być destrukcja ale zawsze ta potrzeba daje szczęście), integracji lub zakorzenienia (bycie integralną częścią jakiejś grupy, świata, przestrzeganie pewnych standardów, rozumienia i przestrzegania norm), indywidualności czyli tożsamości (bycia kimś niepowtarzalnym), posiadania układu orientacji (odniesienie się do zasad, które gwarantują rozumienie świata i obiektywnej wiedzy o świecie), skuteczności (oznacza zdolność do osiągania, wykonywania czegoś w sposób indywidualny), dążenia do pobudzenia i stymulacji (ma charakter aktywny, człowiek poszykuje takich form pobudzenia, które będą człowieka kreować, otwierać go na inne płaszczyzny rzeczywistości), rozwinięcia struktury charakteru ( kształtowanie i rozwijanie w sobie lepszego , niepowtarzalnego, indywidualnego siebie, jest to system dążeń indywidualny dla każdego człowieka. U podstaw leżą dwa procesy: asymilacji i socjalizacji). Można wyodrębnić różne rodzaje charakterów: produktywnych (odpowiedzialność, szacunek i opieka nad innymi, produktywna praca czyli zdolność przekształcania rzeczywistości) i nieproduktywnych (potrzeby zaspokaja na sposób narzucony przez kulturę i traci szansę na niepowtarzalność. Charakter receptywny, jednostka zależy od innych ludzi, raczej biorą niż dają. Ten charakter tworzy się w społeczeństwach schierarchizowanych. Drugi rodzaj charakteru to wyzyskujący, tworzy się w społeczeństwach rządzonych przez dyktatorów. Charakter gromadzący w społeczeństwach purytańskich. Charakter …. Charakter nekrofiliczny, zafascynowany śmiercią, chorobami.)
05.12. 06 Wykład 10
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)