Emocje - wykład 6

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Emocje - wykład 6 - strona 1 Emocje - wykład 6 - strona 2 Emocje - wykład 6 - strona 3

Fragment notatki:

Na poprzednich wykładach zajmowaliśmy się teoriami poznawczymi, te teorie odpowiadają na pytanie czy tez koncentrują się szukaniem dyspozycji tkwiących w podmiocie, które wyznaczają przebieg procesów emocjonalnych. Należy zwrócić uwagę na to jak wymiar świadomości, stanu świadomości może być interpretowany, może stanowić źródło wzbudzania stanów emocjonalnych. Właściwie trzy układy w emocjach są bardzo kluczowe.
Dzisiaj chciałbym przedstawić dwa sposoby myślenia, dwa rodzaje analizy, potrzebne do zrozumienia jak funkcjonuje świadomość doświadczanych zmian jaki to ma wpływ na przeżywanie emocji.
Teoria 1
Ma charakter typowy dla psychologii poznawczej, jest to teoria Maruszewskiego i Ścigały specyficzne właściwości emocji niejako stanowią podstawę dalszych analiz, mogą być sprowadzone do czterech najważniejszych układów. Emocje występują wewnątrz człowieka, stanowią cześć systemu odpowiedzialnego za tworzenie reprezentacji umysłowych. Po drugie emocje są zawsze skierowane na cos lub na kogoś. Emocje charakteryzują relacje miedzy podmiotem a kimś lub czymś.
Po trzecie emocje są procesami, które zmieniają się w czasie. Po czwarte emocje wpływają na zachowanie. Nam w tej chwili chodzi o poznanie jak się tworzy świadomość emocji. W/g Maruszewskiego najwcześniej wżyciu pojawiają się kody obrazowe, które zawierają informacje na temat obrazu mimicznego, na temat pobudzenia fizjologicznego, to jest tak jakby chwytanie jak moje ciało się zmienia. To kodowanie obrazowe bazuje na przetwarzaniu sensomotorycznym. W wyniku tego kodowania obrazowego powstają proste reprezentacje mające charakter skryptopodobnych. Skrypt-pewien schemat zachowań, zdarzeń. Jak pierwszy raz wchodzi się na wykład to czuje się niepewnie.
Drugi rodzaj kodu to kod werbalny, dla danego stanu jaki przezywam, zaczyna być dopasowana nazwa .określenie. Dopóki nie poznam danej emocji nie mogę jej nazwać werbalny oznacza pojawienie się nazwy kodu obrazowego. Związane to jest z pojawieniem się pewnej etykiety 'werbalnej, zależnej od kompetencji językowych. Jeżeli kompetencje językowe mam dobre, to łatwiej nazywam. Poza tym zależy to od społeczności od kultury.
Trzeci rodzaj kodu który składa się na reprezentacje emocji to są pojęcia, kod abstrakcyjny. Wskazuje on na reprezentacje emocji ,ta reprezentacja jest najbardziej ogólna, a zarazem najbogatsza. Emocja tak jakby staje się pewnym pojęciem, zawierającym wiedze na temat pochodzenia danego stanu wewnętrznego, możliwości jego określenia, związku z innymi stanami emocjonalnymi. Uruchomienie kodów abstrakcyjnych może być bardzo rożne, możliwe jest dopiero gdy człowiek jest zdolny do myślenia w kategoriach logiczno-abstrakcyjnych. Samo uruchomienie kodów może następować rożna droga, pośrednia poprzez kody werbalne, lub droga bezp. poprzez uruchomienie tzw. METAFOR, np mój stan emocjonalny jest taki jakby ktoś mnie pięścią zdzielił w pierś.


(…)

… postaw
.opinii. Jego analizy są logicznie poprawne. Emocje wg niego są i zawsze były
pewnymi zapisami ocen moralnych i postaw.
Socjokulturowe teorie ustwiają skrajnie.
Czy rzeczywiście kultura ma wpływ na emocje? Antopologia kultury akcentuje
zależność emocji od kontekstu kulturowego, historycznego, polit, społecznego.
Badania Ruth Benedict wyróżniła kultury winy i wstydu.
Stearns prowadził analizę porównawczą historyczna, jak w rożnych okresach
ludzkości przejawiały się emocję przestrzeni 2 ostatnich wieków, zmiany w zakresie
emocji wiązał że
zmianami:historycznymi, ekologicznymi, religijnymi, demograficznymi. Zauważył np:
ze smutek był wyraźnie umniejszony w epoce wiktoriańskiej osiągnął dominującą
postać obsesji pocz.20 wieku potraktowano smutek jako cos plebejskiego, izolacja
dzieci od żalu…
… popełnienie błędu, niepoprawnego
odczytywania zachowań. 3.
SPOŁECZNY KONSTRUKTYWIZM-traktuje emocje jako społecznie wyuczone
intelektualne interpretacje, służące do ukazania zachowań jako czegoś
znaczącego i zrozumiałego. Kemper - nie ma emocji w pełni wewnętrznych, bez
żadnych wpływów zewnętrznych. Uważał ,ze emocje są zakorzenione dzięki
ewolucji. Wg niego ewolucja miała charakter społeczny efekcie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz