Emocje i Motywacja - wykład 6

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 2058
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Emocje i Motywacja - wykład 6 - strona 1 Emocje i Motywacja - wykład 6 - strona 2 Emocje i Motywacja - wykład 6 - strona 3

Fragment notatki:

Temat wykładu brzmiał klasyfikacja potrzeb. W notatce zostały poruszone następujące zagadnienia: teoria potrzeb Maslowa, piramida potrzeb Maslowa, potrzeby wielopostaciowe, natura jednostki, samorealizacja, samoaktualizacja. Ponadto w notatce zostały zawarte informacje o tym jak wygląda klasyfikacja potrzeb wg Murray'a, co decyduje o tym czy człowiek będzie się rozwijał.

Wykład 6 Klasyfikacje potrzeb wg Murray`a:
 potrzeby jawne i utajone
- potrzebą jawną jest np. potrzeba jedzenia, potrzeby utajone nie mogą być pokazywane wprost ze względu na czynniki społeczne, np. potrzeby seksualne. Ale zależne jest to od środowiska, w którym potrzeba ma być wyrażona, np. powiedzenie, że jest się samotnym może być różnie postrzegane w zależności od tego, w jakiej grupie osób to powiemy
 potrzeby:
- skoncentrowane na wyniku- interesuje nas ostatnia faza („konsumpcja”)
- aktywności- koncentrujemy się na samym działaniu, bo sprawia ono przyjemność
- formy- interesuje nas mistrzostwo w wykonaniu określonego zadania, chcemy coś zrobić jak najlepiej, np. jeżdżenie na nartach
Potrzeby te nie wykluczają się, mogą współwystępować.
 potrzeby skoncentrowane (skupione) i rozproszone (rozlane). Te pierwsze są cyklicznie realizowane w ten sam sposób, np. jeśli spacer to park, jeśli restauracja to „McDonnald`s”. Te drugie realizowane są chaotycznie, następuje zmiana obiektów, form, w różnorodności brakuje stałości (zawsze robimy coś inaczej).
Wg Murray`a lepiej mieć potrzeby skoncentrowane (skupione), a sposób skupienia jest miarą dojrzałości.
 potrzeby:
- proaktywne, wynikają z „wewnątrz” człowieka (organizm, psychika), traktuje je jako swoje, jego własne, pożądane, pozytywne
- reaktywne, sprowokowane z zewnątrz (inni ludzie, sytuacja), musi je realizować, są niepożądane, negatywne
- reproaktywne, nadal są proaktywne, ale tym razem, w tej sytuacji zostały sprowokowane z zewnątrz, np. potrzeba jedzenia na sam widok czegoś apetycznego
- proreaktywne, nadal są reaktywne, ale w tym przypadku zostały wytworzone przez człowieka na przekór sobie w tej konkretnej sytuacji, np. potrzeby związane z obroną, ochroną- kiedy ktoś na ulicy nas zaatakuje musimy się bronić
Murray uważał, że mamy stałą tendencję do odczuwania potrzeb proaktywnych i reaktywnych (wyróżnił takie typy ludzi), zaś Rotter mówił o człowieku zewnątrz- i wewnątrzsterownym, czyli uważającym się za pana swojego losu.
Teoria potrzeb Maslowa
Podział potrzeb na sztuczne (szkodzą, nie ma sensu ich zaspokajać, bo nie rozwijają  patrz marketing) i obiektywne, które:
- mają charakter instynktoidalny, są powszechne i przynajmniej częściowo wrodzone
- ich deprywacja wywołuje zaburzenia, choroby i wszelkie zło, a zaspokojenie ich implikuje zdrowie
- są słabe, a nie wyraźne, łatwo je stłumić (można przez dłuższy czas, ale później i tak się pojawiają) => przez to twierdzenie teorię trudno odrzucić
Potrzeby obiektywne dzielą się na potrzeby:
- niedoboru (redukujące się, podstawowe, niższe)


(…)

… przed potrzebą miłości (dzisiejszy „wyścig szczurów”- najpierw kariera, później czas na miłość), czasem tak się po prostu zdarza. Maslow uważał, że mężczyźnie łatwiej znaleźć miłość, jeśli ma on szacunek i uznanie.
NATURA JEDNOSTKI:  jest specyficzna, częściowo dziedziczna, stanowi centrum osobowości i to od nie zależy, jacy będziemy
 nie jest w pełni określona- wymaga rozwinięcia i doprecyzowania…
… jest warunkiem zdrowia psychicznego, a frustracja dążeń związanych z naturą jest źródłem patologii
Kiedy człowiek pokazuje swoją prawdziwą naturę miejsce ma samorealizacja („urodzony” tancerz zostaje politykiem- czy się samorealizuje? nie!)
SAMOREALIZACJA / SAMOAKTUALIZACJA W człowieku tkwią równolegle dwie tendencje: siły obrony (dotyczą potrzeb podstawowych) i siły rozwoju. Potrzeby same się regulują
Maslow…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz