Elementy teorii wyboru konsumenta Użyteczność - satysfakcja z danego towaru
Popyt funkcjonalny - taki popyt, który spada przy wzroście cen (czyli taki zwykły)
Popyt niefunkcjonalny - część popytu rynkowego, która wynika z zachowań konsumentów wywołanych wpływem efektów zewnętrznych na użyteczność, kształtujących się pod wpływem subiektywnej oceny zachowania konsumentów. Te efekty to:
Efekt owczego pędu - chęć upodobnienia się do innych konsumentów (bo wszyscy mają Mambę, to mam i ja!). Wzmacnia tendencje rynkowe
Efekt snobizmu - chęć wyróżnienia się części konsumentów przez odmienne postępowanie (np. wszyscy kupują iPhone'a 4, to ja chcę Nokię 3310. Say whaat?). Nie mylić ze snobizmem, nie musi to być droższy towar, tylko po prostu inny niż kupują pozostali. Osłabia to tendencje rynkowe.
Efekt Webblenowski -powstaje pod wpływem tego, że część konsumentów uważa, że dobro jest bardziej użyteczne gdy jest droższe. Tutaj macie ten snobizm, o którym pisałem wyżej - im coś droższe, tym większa satysfakcja z niego, np. ja wolę Subaru Imprezę WRX od Trabanta. Koenigsegga CCX też wolę. Nie wiem jak Wy.
Model racjonalnego konsumenta na rynku Konsument dokonuje wyboru dóbr zgodnie ze swoim interesem, czyli wybiera to, co mu się bardziej opłaca
Dąży do takiego wyboru koszyka (tu: kombinacji różnych towarów), który da mu największą użyteczność
Wybiera najkorzystniejszy dla niego koszyk zgodnie z ograniczeniami budżetowymi (czyli taki konsument nie wydaje więcej, niż ma). Bierze pod uwagę zarówno swój dochód, jak i ceny produktów. Linia budżetowa - obrazuje maksymalne kombinacje ilościowe, które może nabyć konsument przy danej cenie i danym dochodzie. Pokazuje, jakie kombinacje są osiągalne, a jakie nie.
Nie chce mi się wymyślać przykładu z wódką, więc rzucę taki. Mam 30 zł. Kebs kosztuje 10 zł, a coca cola do niego 5 zł. Mogę więc kupić 3 kebsy, albo 6 butelek coli. Ta krzywa pokazuje jakie różne kombinacje mogę sobie zafundować. Y to cola, X to kebaby.
Użyteczność to kategoria pozwalająca konsumentowi porównać różne kategorie
dóbr, będące jego przedmiotem wyboru na rynku
Użyteczność całkowita - wyraża zadowolenie konsumenta ze spożycia określonej ilości dobra
W poniższych wykresach istotne są nie liczby, ale kształt samych krzywych.
Użyteczność krańcowa - użyteczność ze spożycia kolejnej jednostki danego dobra. W myśl zasady, że coś, co robimy po raz pierwszy jest najfajniejsze.
(…)
… krańcowa = Przyrost użyteczności całkowitej / przyrost ilości dobra
Założenia preferencji
Kompletność preferencji - konsument potrafi porównać różne kombinacje dóbr i ocenić, które są lepsze
Przechodniość preferencji - uszeregowanie przez konsumenta preferencji jest logicznie spójne. Jeśli dobro A jest lepsze od dobra B, a dobro B jest lepsze od dobra C, to dobro A jest lepsze od dobra C (jeśli iPhone 4 jest lepszy od Samsunga Omni, a Omnia jest lepsza od Nokii 3510i, to Iphone 4 jest lepszy od Nokii 3510i)
Nienasycalność zadowolenia konsumenta - konsument woli mieć więcej niż mniej, będzie wybierał takie kombinacje, które przyniosą mu najwięcej użyteczności
Krzywa obojętności - określa wszystkie kombinacje dóbr, które przynoszą konsumentowi taką samą satysfakcję. Ma nachylenie ujemne. Jest wklęsła…
… w stosunku do początku układu - zmiana w proporcji w zastępowaniu dóbr. Za cholerę nie wiem, jak ją narysować.
Krańcowa stopa substytucji - ilość jednego dobra, którą konsument jest skłonny oddać, by uzyskać dodatkową jednostkę drugiego dobra (patrz wyżej: kebaby i cola)
Dla każdego konsumenta można wykreślić nieskończoność krzywych. Im dalej krzywa znajduje sięod środka układu, tym większą satysfakcję…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)