Egzamin, pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Egzamin, pytania i odpowiedzi - strona 1 Egzamin, pytania i odpowiedzi - strona 2

Fragment notatki:

Pytanie 44. Stosunek Stefana Batorego do edukacyjnych planów jezuitów. Batory chciał stworzyć w Polsce sieć kolegiów jezuickich (również w Krakowie), ale by nie zniechęcić Akademii, oficjalnie propagował założenie w Krakowie jedynie Domu Profesorów. Król obiecywał nawet krakowskiej misji jezuickiej, że wstawi się za nimi i pomoże pozyskać odpowiedni dom. Okazywał ogromy zapał do fundacji kolegium, ale liczył się z oporem kolejno: biskupa Myszkowskiego, rady miejskiej, innowierców i zakonników. Batory był więc zwolennikiem założenia kolegium jezuickiego, ale ewentualność tę uzależniał od zgody biskupa krakowskiego. Pytanie 45. Spór jezuitów i kleru katolickiego wokół uchwał synodu piotrkowskiego. Organizatorem synodu piotrkowskiego, który odbył się 2.10.1589r był prymas Karnkowski. Obecni byli jezuici i przedstawiciele Kościoła oraz Akademii. Poruszono sprawę podniesienia poziomu edukacji na uniwersytecie. Postanowiono (konstytucja 18.) wprowadzić do kadry profesorów kilku filozofów i teologów z Towarzystwa Jezusowego, co wywołało opór kleru i profesorów. Biskup Myszkowski i inni fałszywie oskarżali organizatorów o wsunięcie konstytucji w dokumenty synodu bez przeprowadzenia głosowania. Wywiązał się ostry spór jezuitów i kleru, wpływający na wszystkich obywateli, w tym czasie powstawały liczne paszkwile antyjezuickie.
Pytanie 47. Czym była Polska Szkoła Nauk Politycznych? W roku 1946 wznowiła działalność przedwojenna Szkoła Nauk Politycznych. To dwuletnie studium, włączone w ramy Wydziału Prawa, było faktycznie kierunkiem międzywydziałowym, na którym wykładali specjaliści z różnych dziedzin wiedzy. Uczęszczali na nie studenci lat wyższych lub absolwenci różnych wydziałów głównie prawa, humanistycznego, spółdzielczego, jak też osoby związane z wojskiem, spółdzielczością i administracją państwową. Studium kierował Ludwik Ehrlich, wcześniej profesor prawa narodów Uniwersytetu Lwowskiego. W nowej polskiej rzeczywistości nie było jednak zbyt długo miejsca na tak niezależne forum myśli politycznej, jaką była Szkoła Nauk Politycznych, która została zlikwidowana w roku 194920. Kilkanaście osób z omawianego zespołu powojennych studentów Wszechnicy Krakowskiej rozpoczęło naukę na uczelniach zachodnioeuropejskich. Byli to z reguły Polacy związani w różny sposób z wojskowymi formacjami walczącymi z hitlerowcami. Studiowali oni w okresie wojny lub tuż po jej zakończeniu najczęściej w polskich ośrodkach studiów wyższych. Przykładowo na polskim Wydziale Lekarskim w Edynburgu kształcili się Adam Michalak ze Stanisławowa oraz Kazimierz Łodziński z Krakowa. Arnold Zdeb studiował medycynę w Brukseli w Ośrodku Wyższych Studiów Polskich. Krakowianin Antoni Małecki kształcił się w latach 1944-1946 na polskim Wydziale Prawa w Oxfordzie. Aleksandra Kujawska z Katowic uczęszczała na medycynę na uniwersytecie w Liverpoolu. Andrzej Lower z Ciężkowic, absolwent polskiego liceum w Rzymie, kształcił się przez cztery lata w zakresie filologii klasycznej w Uniwersytecie Rzymskim, Jadwiga Dippel z Warszawy studiowała medycynę w Bolonii, natomiast Elżbieta Zagrocka, ze zgromadzenia sióstr urszulanek studiowała romanistykę w Grenoble. Emil Lutyński z Krakowa i Władysław Janik z Olkusza zwolnieni z obozów podjęli naukę w uczelniach niemieckich i po roku 1946 kontynuowali ją w Krakowie.

(…)

… o dopuszczenie do studiów. z ich inicjatywy otwarto I gimnazjum żeńskie. Studentki mogły tam zdawać maturę przed specjalną komisją
Pytanie 49. Czym była Wolna Wszechnica Polska
Wolna Wszechnica Polska, WWP, prywatna szkoła wyższa w Warszawie powstała w latach 1918-1919 z Towarzystwa Kursów Naukowych. Obejmowała 4 wydziały (matematyczno-przyrodniczy, humanistyczny, nauk politycznych i społeczno-pedagogiczny…
… zakładów naukowych: zniszczenie lub wywiezienie do Niemiec księgozbiorów i aparatury naukowej, zakłady dydaktyczne i badawcze zostały pozbawione podstawowego wyposażenia (ławki, biurka, szafy), zniszczenie urządzeń sanitarnych i elektrycznych - dewastacja przez wojsko domów akademickich, klinik - straty osobowe: zginęło ok. 120 pracowników naukowych i administracyjnych UJ - uczeni tracili warsztaty pracy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz