XI EDUKACJA W PERSPEKTYWIE IDEOLOGII POLITYCZNEJ DOMINUJĄCE IDEOLOGIE : KONSERWATYZM LIBERALIZM RADYKALIZM KONSERWATYZM - jako ideologia polityczna Conservare łać. utrzymywać , zachowywać
Jest ideologią zmierzającą do utrwalenia zastanego porządku społecznego. Odwołując się do uniwersalnych wartości , norm , hierarchii , które powinny obowiązywać w społeczeństwie Konserwatyzm rodzi się w czasach wielkiej rewolucji francuskiej , wrogość do ideologii liberalnej. W XX w konserwatyzm silnie ożywa pod hasłem „ powrót do źródeł „ - powrót do uniwersalnych wartości kultury, religii , moralności
Koncepcja człowieka - jak postrzegany jest człowiek przez konserwatystów człowiek ze swojej natury jest niedoskonały , przychodzi na świat jako istota nieetyczna , niedoskonała , moralnie upośledzona . Po to aby żył i funkcjonował w społeczeństwie trzeba go wychować , ukształtować. Dopiero wdrożenie człowieka do uniwersalnych wartości , norm czyni go zdolnym do życia w społeczeństwie. Dopiero wychowanie uczłowiecza człowieka , człowiek staje się ludzki dopiero gdy zostaną mu narzucone wartości , normy
Człowiek jest również niedoskonały w sensie biologicznym. Bierze się pod uwagę pochodzenie etniczne , społeczne , rasowe, kulturowe ( są grupy ludzi zdolnych i niezdolnych do sprawowania władzy )
Podział ludzi , kultur na lepszych i gorszych . Problem seksizmu rodzi się w ideologii konserwatyzmu . Kobieta jest predysponowane do uprawiania cnót domowych , mężczyzna życie polityczne - rządowe.
DZIAŁALNOŚĆ POLITYCZNA Antyegalitarny charakter działalności politycznej - przeciwstawiający się idei równości. Działalność konserwatyzmu prowadzi do wzmocnienia podziałów klasowych , dostępu do władzy itp. ( „ Lepsi powinni rządzić gorszymi „-Platon ) W jaki sposób to uzasadniają ? odwołują się do czynników naturalnych , twierdzą , że ludzie ze swojej natury mają spełniać daną funkcję w społeczeństwie. Podziały społeczne uważa się za naturalne , konieczne . W związku z tymi podziałami formułuje się postulaty ograniczania dostępu do władzy niektórym grupom ludzi.
WIZJA SPOŁECZEŃSTWA społeczeństwa opartego na podziale statusu , pozycji ról społecznych , które będą
członkowie tego społeczeństwa pełnić preferuje się wypróbowane modele urządzania społeczeństwa . Szuka się tych modeli , które wskazują człowiekowi jego miejsce w społeczeństwie
(…)
… klasę średnią i wyższą ) . Na wynik testów ma wpływ kapitał kulturowy Jest to występujący w konserwatyzmie psychometryczny model edukacji. WIELKA BRYTANIA - REFORMA 1989 r ( połączenie neokonserwatyzmu i neoliberalizmu ) edukacja „efektywna „ , silne rozwinięte mechanizmy selekcji , model edukacji wyrównawczej , kompensującej . Osiągnięcia szkolne mierzy się co określony czas np.:6 latków , 8 latków…
… demokracji i liberalizmu w XIX w )
wolność indywiduum - domaga się wolności człowieka , wolności od zewnętrznych wpływów , przymusów domaga się ograniczania roli państwa - to nie państwo powinno kontrolować i mówić człowiekowi jak ma żyć
wolność gospodarcza - co daje podstawę gospodarki kapitalistycznej
wielość nurtów: filozofia indywidualistyczna/ pragmatyczna , indywidualizm/ kolektywizm/ wolny…
…
funkcjonowanie społeczeństwa opiera się na zbiorowym interesie jednostek (suma interesów , koncepcja niewidzialnej ręki-starcie , harmonia )życie społeczeństwa oparte jest na zasadach demokracji czyli ustroju gdzie decyzje podejmowane są na mocy większości głosów
wolność gospodarcza
zasada neutralności światopoglądowej państwa tzn. domaga się chronienia kwestii światopoglądu wyznania obywateli od wpływów…
… W PEDAGOGICE LIBERALNEJ
POGLĄDY NA WYCHOWANIE WYRAŻONE PRZEZ J.LOCKE „Myśl o wychowaniu w XVIII w „ . Locke pisze w swoich pismach o kształtowaniu człowieka jako obywatela wśród cnót obywatelskich tj. hojność , uprzejmość , tolerancja , roztropność , sprawiedliwość FILOZOFIA WYCHOWANIA J.J. ROUSSEAU - w XVIII w był autorem koncepcji politycznych , w których pokazywał zasady konstruowania społeczeństwa…
… problemów , kształtowanie samodzielności człowieka .
We współczesnej pedagogice mamy dużo odmian pedagogiki liberalnej , wszystkie zakładają wychowanie w wolności z poszanowaniem autonomii dziecka , z poszanowaniem jego wyboru , wychowanie pozbawione przemocy , wychowanie antyautorytatywne .
Do takich nurtów należy :
pedagogika humanistyczna
pedagogika Gestalt
antypedagogika
ANTYPEDAGOGIKA - radykalna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)