To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
E-commerce (electronic commerce, ) możemy zdefiniować jako:
wymianę informacji handlowych i gospodarczych,
utrzymywanie relacji biznesowych,
prowadzanie transakcji zgodnie z odpowiednimi strategiami biznesowymi za
pośrednictwem sieci komputerowych.
Klasyfikacja e-biznesu ze względu na podmioty biorące udział w transakcjach:
B2B (ang. Business to Business) - występuje tu największy wolumen obrotów.
Obejmuje m.in. współpracę pomiędzy firmami, giełdy towarowe.
B2C (ang. Business to Customer, Business to Consumer) - najbardziej znany obszar
e-biznesu. Wszelkie sklepy internetowe dla klientów indywidualnych
B2B- Wymiana handlowa między firmami dotycząca nie tylko zawierania transakcji, ale
również poszukiwania partnerów, budowaniu sieci dostawców i odbiorców, poszukiwanie
informacji handlowych i inne.
B2C- Wszelkie formy sprzedaży towarów i usług pojedynczym klientom (handel
elektroniczny), a wiec sprzedaż detaliczna w Internecie (tu właśnie zawierają się, na przykład,
wszelkiego rodzaju sklepy wirtualne).
C2C (ang. Customer to Customer) - wirtualne miejsce, w którym klienci zawierają transakcje
pomiędzy sobą.
Wszelkiego rodzaju handel elektroniczny między Użytkownikami indywidualnymi. np.
aukcje internetowe, ogłoszenia sprzedaży
C2B (ang. Consumer to Business) – najmniej rozpowszechniony sektor, część firm
analitycznych, zajmujących się handlem internetowym
B2P (ang. Bussines to Public) to, ogólnie rzecz biorąc, marketing on-line; nie związane
bezpośrednio ze sprzedażą towarów i usług
B2E (ang. Business to Employee) - są witrynami firmowymi, które są dostępne dla
wszystkich pracowników danego przedsiębiorstwa. B2G (Business to Government)
Koncepcja wykorzystania sieci WWW w celu ułatwienia kontaktów świata biznesu z
urzędami państwowymi.
Zalety e-commerce
Przyśpieszenie przepływu informacji i realizacji procesów transakcyjnych
Automatyzacja obiegu i przetwarzania dokumentów
Możliwości archiwizowania dokumentów
Eliminacja błędów
Wzrost stopnia wykorzystania zasobów ludzkich
Likwidacja bariery językowej w biznesie
Likwidacja bariery geograficznej
Dostęp do specjalistycznej wiedzy
Czas pracy bez ograniczeń
Ułatwienie w przejściu od rynku lokalnego do globalnego
Zastosowanie sprawniejszych metod obsługi klientów,
Zmniejszenie kosztów związanych z obsługą dokumentacji
Wady e-commerce
Problemy z wdrażaniem
Efektywność ekonomiczna (Niepokój o zwrot inwestycji, Zwrot inwestycji odległy w
czasie, niechęć do bycia pionierem (ryzyko, koszty…)
Technologia (Sprawność, szybkość połączeń, Koszt połączeń, Dostęp do
infrastruktury, Dostawa towarów, Obsługa reklamacji)
Problemy prawne (Zgodność z regulacjami prawnymi, Dostosowanie regulacji
prawnych, Problem nowych form przestępczości)
Czynniki psychospołeczne (Mentalność Użytkowników, Stosunek osób starszych,
Opory reorganizacyjne, Brak bezpośredniego kontaktu, Brak zaufania Użytkowników
do elektronicznych zakupów, „Chwilowa moda”)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)