Dysleksja-omówienie problemu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dysleksja-omówienie problemu - strona 1 Dysleksja-omówienie problemu - strona 2

Fragment notatki:


Dysleksja. Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu obejmujące przetwarzanie danych w obszarze leksykalnym i fonologicznym.
Dysleksja - zaburzenia przetwarzania informacji docierającej do mózgu w zakresie jej:
Odbioru
Analizowania
Zapamiętywania, tworzenia planów działania (uporządkowania własnych przemyśleń)
Wg Haliny Spionek - specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu spowodowane deficytami funkcji percepcyjno- motorycznych obliczanych w stosunku do wieku dziecka i jego ogólnego rozwoju Teorie dysleksji koncentrują się na różnych aspektach: Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej, czyli jak mózg odbiera i przetwarza te informacje
Teoria deficytu integracji sensoryczno- motorycznej
Teoria deficytu procesu automatyzacji - bodźce różniące się niewiele nie są odbierane prawidłowo, docierają w zbyt szybkich sekwencjach
Teoria deficytu przetwarzania fonologicznego (trudności w prawidłowym reprodukowaniu fonemów; niedostatki świadomości fonologicznej warunkują problemy z klasyfikowaniem słów na podstawie ich struktury dźwiękowej. Nie rozumie, że każdemu grafemowi odpowiada fonem), zaburzona pamięć fonologiczna
Dysleksja może być wynikiem specyficznego sposobu myślenia i reakcji na poczucie zamętu - rejestruje bodźce, nie uświadamia ich sobie; myślenie ma charakter nie werbalny, ale lateralny - oparty na myśleniu obrazami
Opóźnienia i zaburzenia percepcji wzrokowej
Globalne:
Trudności w całościowym ujmowaniu liter o podobnej strukturze graficznej: m-n, E-F, I-ł, a-o
Mylenie wyrazów o podobnym obrazie wizualnym: rok-rak, los-las, długi-drugi
Opuszczanie elementów graficznych, znaków interpunkcyjnych
Nie zauważanie poszczególnych liter w wyrazach, szczególnie przy zbiegu dwóch spółgłosek: kratka-krata
Nie respektowanie wielkich liter na początku zdania
Kierunkowe
Mylenie liter o podobnym kształcie, ale odmiennym położeniu i kierunku (inwersja statyczna): d-b, g-p, m-w, n-u
Trudności w wizualnym różnicowaniu podobnych układów literowych: ba-ab
Przestawianie liter w wyrazie (inwersja dynamiczna): korale-kolare
Perseweracja w wyrazie litery, sylaby
Postpozycja (przesuwanie do przodu, w tym przypadku litery r): korare
Antycypacja (przesuwanie do tyłu, w tym przypadku litery l): kolale
Niewłaściwe rozplanowanie wyrazów na stronie
Mylenie kierunku zapisu wyrazów
Opuszczanie rzędów w tekście
Błędy ortograficzne
Zaburzenia procesu myślenia konkretno- obrazowego
Problemy z orientacją przestrzenną
Opóźnienia i zaburzenia funkcji słuchowej


(…)


Częste potykanie się, przewracanie
Mało skoordynowane ruchy, brak precyzji, płynności
Mała wyćwiczalność związana z napięciem mięśniowym (zbyt silne napięcie mięśniowe - paratonia, zbyt słabe napięcie mięśniowe - hypotonia)
Mała aktywność ruchowa
Problemy z koordynacją wzrokowo- ruchową

… z orientacją przestrzenną
Opóźnienia i zaburzenia funkcji słuchowej
Ubogi słownik, utrzymujące się agramatyzmy
Wadliwe wyodrębnianie wyrazów w zdaniach, łączenie przyimków z rzeczownikami
Opuszczanie wyrazów, sylab, liter
Opuszczanie końcówek przy zbiegu dwóch spółgłosek (spostrzegł)
Zamiana końcówki w pisowni czasownika stanął-stanoł
Zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne w przypadku asymilacji jabłko…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz