Droga Polski do UE - problemy

Nasza ocena:

5
Pobrań: 56
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Droga Polski do UE - problemy  - strona 1 Droga Polski do UE - problemy  - strona 2 Droga Polski do UE - problemy  - strona 3

Fragment notatki:


Problemy Polski w drodze do Unii Europejskiej Rząd polski podaje przełom lat 2002/2003 jako termin gotowości do członkostwa w Unii Europejskiej. Niniejsza publikacja ma na celu przedstawienie najważniejszych problemów gospodarczych, z jakimi Polska musi się liczyć przy wchodzeniu do Unii Europejskiej. Przesłanki wchodzenia Polski do struktur europejskich Reformy polityczno-gospodarcze, które przeprowadzono w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych (liberalizacja handlu i cen, uruchomienie procesu szybkiej prywatyzacji, reforma podatkowa i fiskalna, stabilizacja stosunków pieniężnych) wyzwoliły czynniki wzrostu gospodarczego. Wzrost gospodarczy, zapoczątkowany w Polsce już w 1992 roku, w latach 1994 - 1997 wynosił średnio powyżej 6% rocznie. Konsekwentna realizacja reform gospodarczych i sukcesy ekonomiczne spowodowały wzrost zaufania do Polski inwestorów zagranicznych wyrażający się wzrostem inwestycji bezpośrednich i portfelowych (zwłaszcza po redukcji zagranicznego długu Polski przez Klub Londyński i podpisania umowy restrukturyzacyjnej). Powodzenie reform stwarzało szansę na rozpoczęcie procesu integracyjnego z Unią Europejską. Zawarty w 1991 roku Układ Europejski zobowiązuje Polskę i Unię Europejską do wprowadzenia w ciągu dziesięciu lat wolnego handlu na towary przemysłowe, a Polskę do dostosowywania jej prawa, instytucji i regulacji do acquis communautaire Unii Europejskiej. Na szczycie w Kopenhadze, w czerwcu 1993 roku, Polsce i innym krajom, które podpisały Układ Europejski, zaproponowano możliwość członkostwa w Unii Europejskiej i ustanowiono dla nich wymogi członkowskie, tzw. kryteria kopenhaskie. Kryteria te wymagają, by Polska (i inne kraje kandydujące) posiadała "funkcjonującą gospodarkę rynkową", zdolność konkurencyjną na rynku europejskim i wolę realizacji celów unii politycznej, gospodarczej i monetarnej Unii Europejskiej. Kryteria członkowskie wymagają również, by członkowie dysponowali stabilnymi strukturami gwarantującymi demokrację, praworządność, respektowanie praw człowieka oraz poszanowanie mniejszości narodowych. Z czasem Polska, jak inni członkowie będzie musiała przyjąć całe acquis, jednak nie wszystkie aspekty acquis muszą być wdrożone przed uzyskaniem członkostwa. W przypadku niektórych dyrektyw działania dostosowawcze wymagają znacznych inwestycji. Oprócz unii celnej, akcesja do UE oznacza również wprowadzenie w Polsce jednolitych zasad konkurencji i pomocy publicznej obowiązujących w Unii. W 1994 roku Polska zgłosiła formalny wniosek o przyjęcie do Unii Europejskiej. Zdolność Polski do spełnienia kryteriów przyjęcia do Unii Europejskiej będzie w znacznym stopniu zależała od dobrych wyników gospodarczych. Jednak wyniki te będą raczej oceniane pod kątem istnienia instytucji i polityki gospodarczej zapewniających działanie długofalowych czynników wzrostu gospodarczego w kraju, niż pod względem doraźnych wskaźników PKB czy inflacji.

(…)

… aktywnych form przezwyciężania bezrobocia). Istotnym dla rozwiązania tego problemu będzie wsparcie finansowe ze strony Unii i dostateczny napływ do rejonów restrukturyzowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Zagadnienie pomocy państwowej
Istotnym problemem w procesie dostosowania poszczególnych sektorów gospodarczych w Polsce do poziomu konkurencyjności i standardów Unii Europejskiej…
…, nowoczesnej technologii, nowych metod w zakresie organizacji, zarządzania i marketingu, korzystanie z międzynarodowego rynku zaopatrzenia i zbytu, związane z napływem bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz środki pomocowe Unii zapewnią działanie podażowych czynników wpływających na realizację długofalowego wzrostu gospodarczego. Będą więc stanowić niezbędną przesłankę technicznej restrukturyzacji…
… dla młodszych roczników zasilających zasoby siły roboczej. Bez napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski trudno sobie nawet wyobrazić restrukturyzacje polskiej gospodarki. I tak np. eksperci UE wyceniają koszty restrukturyzacji sektora naftowego w Polsce na 3 mld USD, hutnictwa na ca 4 mld USD, telekomunikacji na 6 mld USD, energetyki aż na 30 mld USD. Istotnym problemem jest bowiem niska stopa…
…. Natomiast problemem pozostaje uzyskanie środków na dokończenie procesu technicznej i technologicznej restrukturyzacji tego sektora. Wobec niedoboru środków finansowych realizacja zamierzeń inwestycyjnych związanych z dalszą modernizacją sektora hutniczego wymaga włączenia do realizacji Programu środków inwestorów strategicznych i przyspieszenia prywatyzacji tego sektora przemysłu. Szczególnie istotny jest proces…
… związanych z obsługą rolnictwa, czy agroturystyki. W przypadku integracji gospodarki polskiej z rynkiem europejskim, produkty żywnościowe produkowane w Polsce będą musiały ponadto spełniać standardy prawa żywnościowego i standardy jakościowe obowiązujące w krajach Unii Europejskiej. Dotyczy to zwłaszcza możliwości rozszerzania ekspansji eksportowej polskich produktów rolniczych. Dostosowanie rolnictwa do UE…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz