Dramat i teatr antyczny.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 917
Wyświetleń: 2247
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dramat i teatr antyczny. - strona 1 Dramat i teatr antyczny. - strona 2

Fragment notatki:

Ze starożytnego dytyrambu - pieśń na cześć Dionizosa.
Wcielenie do chóru postaci kierownika chóru pozwoliło na dramatyzowanie.
Wprowadzono pierwszego aktora (postać, która mówi tekst dramatu) - umieszczono go naprzeciw greckiego chóru i wyposażono w maskę, zmieniając je, grał różne postaci. Była to postać działająca, sprawcza.
Początkiem teatru było wystawienie Błagalnic Ajschylosa. Chór do 50 osób i 1 aktor.
Festiwale:
brali udział dramaturgowie będący aktorami
koszty pokrywali bogaci obywatele - uważali, że to gest wobec bogów, ofiara religijna, obowiązek społeczny
zachęcały do przygotowywania dramatów
Dionizje Wielki i Lenaie
dramaturdzy chcący brać udział w konkursie musieli przygotować 3 tragedie i dramat satyryczny, dla komedii cały jeden dzień
roznoszono wino, słodycze i suszone owoce dla widzów
Kostiumy dla aktorów nie zmieniły się przez cały czas tragedii grackiej - wprowadził je Ajschylos, kostiumy były zdobione, bogatsze niż zwykłego obywatela, po kostiumie rozpoznawano m.in. status. Ajschylos wprowadził koturny i wymyślone specjalnie peruki podwyższające aktora po to by było go widać i by pokazać, że grana postać jest bardzo ważna. Główne postaci tragedii były statyczne. Postać majestatyczna nie mogła wykonywać zbędnych ruchów, trudno było nią poruszać. Poruszał się chór.
Ajschylos wprowadza drugiego aktora. Trzeciego wprowadza Sofokles.
Ajschylos:
ograniczył rolę chóru przez wprowadzenie dwóch aktorów
na pierwszym planie w tragediach umieścił dialog
stworzył za orchestrą budynek - „garderoba”, tła malowane
postaci zaczynają się różnić, mają rys psychologiczny
ludzie zachowują się jak bogowie o odwrotnie
postać nie tylko działa, ale też przeżywa
Dzieła Ajschylosa
Persowie:
wydarzenia ówczesne, w których brał udział
element liryczny - pieśni chóru
element epicki - w opowiadaniu gońca
wyolbrzymienie na początku (imiona wodzów) i na końcu (imiona poległych)
scena wywołania wodza
aluzje, niedomówienia, by pokazać nurt psychologiczny postaci
rola gońca najbardziej wyrazista - opowiadał, co działo się gdzie indziej
Siedmiu przeciw Tebom:
w ostatniej scenie chór dzieli się na połowę i każda opłakuje jednego aktora
sam reżyserował tę sztukę
Błagalnice:
mistrzostwo w sztuce choreografii
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz