To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dorosłość (Urbański)
Ujęcie prakseologiczne (nauka o sprawnym działaniu)
dorosłość DO czegoś
gotowośc podejmowania i sprawnosc pelnienia coraz większej ilości i bardziej złożonych rol społecznych = dorosłość
dorosłość jako stan
Aspekt behawioralny
konkretne zachowania
dorosłość- podejmowanie względnie trwałych zachowań przypisanych ludziom doroslym, np. dziecko w patologicznej rodzinie
Aspekt motywacyjny
posiadanie stosunkowo niezmiennych cech osbowościowych warunkujących gotowość i umiejetnosc pelnienia rol
O mierze doroslosci decyduje konwencja spoleczna : dorosly to ten, kto pelni okreslone role, funkcje i zadania (behaw.) oraz posiada cechy osobowosciowe umozliwiajace sprawne realizowanie zadan spol (motyw)
Ujęcie antropologiczne (nauka o człowieka)
dorosłość jako kategoria subiektyw
dorosłośc= proces
calozyciowy proces, dynamiczny, wartosc wychowawcza
czlowiek jest potencjalnie dorosly, zawiera potencjal, który może rozwijac
skala do pomiaru doroslosci ma charakter kontinuum, usrednienie nie może mowic o doroslosci
doroslos= cecha nieskonczona
o doroslosci czlowiek decyduje sam
Badania M. Sińczuka:
1) Atrybuty zew.doroslosci:
- zalozenie rodziny
- osiagniecie odpowiedniej pozycji materialnej
2) Kompetencja zyciowa:
- cechy- odpowiedzialnosc, samodzielność
- umiejętnośći społeczne: przewidywanie konsekwencji wlasnych działań, radzenie sobie w zyciu, realistyczne spostrzeganie, konformizm i lastycznosc
Kryteria dorosłości , badania A. Jansen
Wybierane:
- odpowiedzialnosc za dzialania
- podejmowanie decyzji w oparciu o przekonanie
- uniezależnienie od rodzicow i innych osob
- partnerskie stosunki z rodzicami
Odrzucane:
- zakończenie edukacji
- rozpoczecie pracy
- malzenstwoo
- rodzicielstwo
Dorosłośc to ok. 2/3 życia
Dorosłośc jako kategoria społęczna- społeczeństwo formułuje wymagania i etykiety, emblematy, które otrzymuje (dochód, forma per pan/i - miana dorosłości)
Dorosłość- kompetencja społęczna związana z posiadaniem zasobów umożliwiających wypełnianie zadań społęcznych
Zadania rozwojego wg Roberta Havighursta (lata 50'):
start w rolach rodzinnych (małżonek, rodzic)
start w życiu zawodowym (praca zawodowa)
start w dzialalnosci spolecznej (znalezienie grupy społęcznej)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)