Deontologia-dział etyki normatywnej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 2443
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Deontologia-dział etyki normatywnej - strona 1 Deontologia-dział etyki normatywnej - strona 2 Deontologia-dział etyki normatywnej - strona 3

Fragment notatki:

Deontologia DEONTOLOGIA to dział etyki normatywnej — teoria powinności. Zajmuje się głównie zagadnieniami norm etycznych oraz czynników decydujących o moralnej wartości czynów ludzkich. Termin ten został wprowadzony przez J. Benthama. Na podstawie książki „Problemy etyczno-deontologiczne zawodu nauczycielskiego w okresie przemian ustrojowych w Polsce”, chciałbym omówić pracę Wiesławy Wołoszyn „Etyczna osobowość nauczyciela” oraz Ireny Jundziłł „Nauczyciel wobec praw dziecka”. Nauczyciel, aby mógł przekazywać swoją wiedzę musi posiadać swoją własną osobowość wg słów H. Gaudig „ Osobowość - to człowiek który włada samym sobą, skupia siły swej natury do urzeczywistnienia ideału własnej indywidualności, który w różnych dziedzinach życia określa siebie niezawiśle - z głębi istoty...” Próby tworzenia „ideału nauczyciela”, szkice osobowościowe, uwydatnianie walorów wewnętrznych - podkreślają zawsze, iż w postaci dobrego nauczyciela, tkwi jakiś pierwiastek idealny, którego słowami wyrazić nie można. Nauczyciel w swoim zawodzie nie jest kimś takim, jak każdy inny w wykonywanej przez siebie pracy, bo będąc wprawdzie człowiekiem, jak każdy podobny sobie człowiek, mimo wszystko nie jak każdy inny „świadczy się” w swojej działalności nauczycielskiej i w tym, do czego go ona moralnie zobowiązuje. Dlatego też nauczyciela postrzega się jako inną osobę. Jest to ktoś, kto moralnie zasługuje na uznanie i posiada zalety inne niż przeciętne. Musi się on cechować odpowiednio ukształtowaną i funkcjonującą osobowością. Nauczyciel swym postępowaniem daje przykład młodemu człowiekowi. Tak więc jeżeli nauczyciel ma uczestniczyć w tworzeniu najistotniejszych składników życia młodego człowieka, być odkrywcą i współtwórcą jego osobowości, to poprzez niewłaściwe działania nie będzie tworzył aktywnych, pozytywnych treści umysłowych i emocjonalnych, natomiast rezultaty negatywne mogą pozostać na całe życie w postaci martwej intelektualnie i emocjonalnie osobowości. Trzeba jednak pamiętać, że żaden nawet najbogatszy Kodeks moralny nie jest w stanie objąć wszystkich sytuacji. Każdy z nas posiada w sobie jakiś swój wyrobiony przez lata kodeks. Postawa nauczyciela powinna mieć charakter całkowicie pro społeczny tzn. każde działanie nauczyciela powinno wypływać z ataku woli, z czystego dążenia do kształtowania innych. W swych codziennych działaniach nauczyciel staje przed bardzo różnymi sytuacjami. Próbuje on odnaleźć się w nich szuka własnego „ja”. Ma on szansę określania możliwości działania oraz jego granic. Stoją przed nim określone normy tj. norma wstępu relatywizującego, wskazującego źródło powinności norma rdzenia wyznaczającego i opisującego to, co „być powinno”

(…)

… prawo do nauki. Coraz częściej słychać o edukacji dzieci upośledzonych (fundacje, koncert itp.). Powoli edukacja oparta na przymusie zamienia się na edukację wolności. Najpierw trzeba jednak dobrze zrozumieć na czym polega ta wolność. Wolność dziecka, któremu brak życiowego doświadczenia, jeśli nie będzie wspomagana i kierowana przez wychowawcę może być wypaczona i rzucona na los przypadku. Dziecko…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz