12. Przedstawić różne definicje (koncepcje) edukacji zdrowotnej i wynikające z nich cele.
Podział wg L. Ewles i I. Simnett: Podejście Cel Medyczne
Zapobieganie chorobom i niepełnosprawności
Behawioralne
Kształtowanie zachowań zmniejszających ryzyko chorób
Edukacyjne
Praca z poszczególnymi osobami, ukierunkowana na ich indywidualne potrzeby
Zorientowane na jednostkę
Praca z poszczególnymi osobami, ukierunkowana na ich indywidualne potrzeby
Środowiskowe
Zmiany w środowisku fizycznym i społecznym umożliwiające prozdrowotny styl życia
Podział wg A. Tannahill
Model zorientowany na chorobę
Cel: zapobieganie określonym chorobom
Model zorientowany na czynniki ryzyka
Cel: eliminowanie tych czynników (np. palenia tytoniu) w celu zapobiegania równocześnie wielu chorobom
Model zorientowany na zdrowie
Cel: wzmacnianie potencjału zdrowia
Jeszcze jeden podział (nie napisane wg kogo ):
Środowiskowa, demokratyczna edukacja zdrowotna
Dotyczy edukacji zdrowotnej w szkole i rozwijana jest przez duńskich pedagogów, w kontekście szkoły promującej zdrowie. Podstawą jej jest demokratyczny paradygmat edukacji zdrowotnej (przeciwieństwo p. moralistycznego), którego kluczowymi elementami są: holizm, rozwijanie kompetencji do działania i uczestnictwo. Celem jest rozwijanie kompetencji do działania.
Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności życiowych
Koncepcja tej edukacji jest rozwijana, od początków lat 90. XX w., przez WHO, we współpracy m.in. z UNICEF. Dotyczy głównie dzieci i młodzieży i oznacza interaktywny, uczestniczący proces nauczania i uczenia się, którego celem jest: podejmowanie przez dzieci i młodzież pozytywnych decyzji i działań dla ochrony i doskonalenia zdrowia własnego i innych.
Edukacja zdrowotna ukierunkowana na zwiększenie alfabetyzacji zdrowotnej
Alfabetyzacja zdrowotna oznacza umiejętności poznawcze i społeczne, które determinują motywację i zdolności jednostek do zdobywania informacji, zrozumienia jej i wykorzystania w sposób, który sprzyja doskonaleniu i utrzymaniu dobrego zdrowia.
Cele:
Ludzie dzięki uzyskanej wiedzy, zrozumieniu i zdolności do działania, będą zmieniać swój styl życia i umiejętnie korzystać ze świadczeń służby zdrowia,
Ludzie będą świadomi społecznych, ekonomicznych i środowiskowych uwarunkowań zdrowia i będą podejmować indywidualne lub zespołowe wysiłki w celu modyfikacji tych uwarunkowań w kierunku korzystnym dla zdrowia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)