Czynniki sprawcze przewagi firmy Nike nad Reebok - ćwiczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 294
Wyświetleń: 2310
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki sprawcze przewagi firmy Nike nad Reebok - ćwiczenia - strona 1 Czynniki sprawcze przewagi firmy Nike nad Reebok - ćwiczenia - strona 2 Czynniki sprawcze przewagi firmy Nike nad Reebok - ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
ćwiczenia
RAPORT nr 11
GŁÓWNE CZYNNIKI SPRAWCZE PRZEWAGI FIRMY NIKE NAD REEBOK W PRZYCHODACH ZE SPRZEDAŻY OD ROKU 1990
(WRAZ Z UZASADNIENIEM)
GRUPA ZAJĘCIOWA: IDENTYFIKATOR ZESPOŁU: WYKONAWCY RAPORTU:
Wrocław Okres analizy : od 1990 roku do dziś.
Od roku 1990 Nike osiąga wyższą sprzedaż niż Reebok. Od tamtego czasu jest liderem na rynku. Czynniki wpływające na sukces Nike: decydujące to dokładniejsza dywersyfikacja rynku przez firmę Nike, udana kampania reklamowa, inne to m.in. nieudolność konkurencji.
Dywersyfikacja rynku.
Firma Reebok odniosła dobre rezultaty w sprzedaży obuwia sportowego, jednak zablokowała swój rozwój, nie poszerzając swojej oferty w przeciwieństwie do Nike, dzięki czemu osiągnęła czołową pozycje na rynku. Metoda zwielokrotnienia potencjału wzrostowego firmy: Buty do biegania obuwie sportowe odzież sportowa artykuły sportowe.
Dzięki wejściu w nowe sektory rynku, Nike nie tylko drastycznie powiększyła przychody, ale też zabezpieczyła się przed recesją na swoim rynku wyjściowym. Dodatkowo poprawiło to stabilność wyników Nike, czym Reebok nie mógł się poszczycić. To posunięcie spowodowało też gwałtowny wzrost dynamiki sprzedaży w czasie, gdy Reebok pod tym względem powoli hamował.
W 1993r, kiedy zwrócono uwagę Wall Street na Nike, która nie była jeszcze pewnym zwycięzcą nad Reebok. Padło wtedy pytanie: ”Ile jeszcze tenisówek potrzebuje świat?” Firma produkowała nie tylko obuwie sportowe, ale też szeroką gamę obuwia wyjściowego, strojów sportowych dla szkolnych drużyn koszykówki i futbolu, czy wreszcie akcesoriów golfowych, które również cieszyły się dużą popularnością wśród szerokiej klienteli. Uspokoiło to emocje akcjonariuszy i inwestorów, którzy nerwowo zareagowali na mniejszy niż przewidywano wzrost sprzedaży i zysku.
Kampania reklamowa.
Mówiąc o kampanii reklamowej Nike od 1990r należy zwrócić uwagę na trzy elementy:
Logo Nike jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie. Przedstawia ono skrzydło greckiej bogini zwycięstwa i nawiązuje do greckiego powiedzenia „Ponieważ do walki staje się po to, żeby wygrywać”. Nike nie zmieniła swojego logo ani razu w przeciwieństwie do Reebok, który zmieniał swoje logo wielokrotnie. Znak Reebok, który był w użyciu najdłużej, czyli odwrócona litera „V” przecięta ukośną kreską, jest skomplikowany i nie zapada w pamięć tak, jak „swoosh”.
Sportowcy, których Nike zaangażowała w kampanię reklamową, np. Michael Jordan. Buty, które na mocy kontraktu nosił Jordan były w NBA nielegalne (miały czarny kolor, który nie był dopuszczony do użytku na boisku). Po każdym meczu na Jordana nakładana była grzywna w wysokości 1000$, którą pokrywała firma Nike - była to dobra reklama marki. Innym znanym sportowcem reklamującym Nike jest Tiger Woods. Jego zwycięstwo w turnieju Masters Golf Tournament obejrzało więcej widzów, niż jakiekolwiek inne wydarzenie golfowe. Tym samym Woods okazał się jeszcze lepszym ambasadorem marki niż Jordan. Produkty Nike były noszone także przez inne sławne osoby, np. Prezydent USA.


(…)

… amerykanów. Popularność tenisisty Michaela Changa, z którym Reebok zawarł kontrakt, szybko została przyćmiona przez Samprasa i Agassiego, czyli zawodników z kontraktem u Nike.
Slogan „Just do it”, czyli hasło reklamowe Nike szybko zapadło w pamięć opinii publicznej, zwłaszcza po zbiorowym samobójstwie członków sekty Bramy Raju. Wszyscy oni mieli na nogach buty Nike w momencie popełniania samobójstwa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz