Czym franczyza nie jest-opracowanie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 343
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czym franczyza nie jest-opracowanie - strona 1 Czym franczyza nie jest-opracowanie - strona 2 Czym franczyza nie jest-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Czym franczyza nie jest
Czym franczyza nie jestŁatwy interes kusi wielu niedoświadczonych biznesmenów. Dlatego, mimo ostrzeżeń i nagłaśnianych przez media przypadków nieuczciwych praktyk, wiele osób wciąż angażuje się w tzw. sieci sprzedażowe, zwane również błędnie „systemami sieciowymi”. Systemy takie często mylone są z działalnością franczyzową, ze względu na pozorne podobieństwa. Występują one zarówno na poziomie podstawowego nazewnictwa (sieć, dystrybutor, licencja), jak i niektórych metod działania (udzielanie licencji na świadczenie usług lub sprzedaż towarów pod „szyldem” „firmy matki”).
Według informacji zamieszczonych serwisie branżowym Idea Pulse, wartość światowej sprzedaży sieciowej szacowana jest na 460 miliardów $. Część z tych dochodów generują sieci oparte na zasadach: sprzedaży piramidalnej, marketingu wielopoziomowego (MLM - multi level marketing) lub marketingu sieciowego (network marketing). To one najczęściej mylone są z franczyzą i to obiegowa opinia na ich temat wyrządza biznesowi franczyzowemu najwięcej szkód.
Jak powstają piramidy
Najczęstsze i najpoważniejsze oszustwa związane z działaniem różnego rodzaju sieci związane są z tzw. sprzedażą piramidalną. Działalność piramidalna polega na sprzedaży udziałów w sieciach dystrybucji nabywcom, którzy z kolei mogą wielokrotnie dzielić te udziały w celu odsprzedaży ich kolejnym osobom zwerbowanym przez nich jako poddystrybutorzy. Rozbudowa tzw. „sieci” odbywa się na zasadzie „łańcuszka szczęścia”. Największe zyski czerpią osoby ze szczytu struktury, zaś najwięcej tracą ci, którzy przystąpili do niej jako ostatni.
Teoretycznie celem nadrzędnym tego typu działalności ma być „zbudowanie silnej sieci sprzedaży towarów”, lecz najczęściej sama sprzedaż jest bardzo trudna i nieopłacalna. Ceny towarów dystrybuowanych przez sieć są bardzo zawyżone, zaś sama firma nie prowadzi żadnych autopromocyjnych działań marketingowych, przez co zarówno marka jak i same produkty pozostają dla rynku anonimowe. Jasne staje się, że jedyny dochód jaki można uzyskać z uczestnictwa w sieci to prowizja od sprzedaży licencji lub udziałów w systemie. Jak pisze dr Martin Mendelsohn w książce pt. „Jak ocenić franczyzę” charakterystyczne dla systemów piramidalnych jest oferowanie procentowej prowizji od każdej sumy wpłacanej na rzecz organizatora systemu za zwerbowanie jego kolejnego uczestnika. Zarobić można także za nakłonienie takiego uczestnika do zakupu prawa do zajęcia wyższej pozycji w hierarchii systemu. „Inny rodzaj korzyści może stanowić zysk lub prowizja od sprzedaży, prowizja od opłat za usługi, czy za szkolenie innych uczestników systemu, albo też prowizja od sprzedaży dokonanej przez innych uczestników systemu”, dodaje Mendelsohn.


(…)

… do zajęcia wyższej pozycji w hierarchii systemu. „Inny rodzaj korzyści może stanowić zysk lub prowizja od sprzedaży, prowizja od opłat za usługi, czy za szkolenie innych uczestników systemu, albo też prowizja od sprzedaży dokonanej przez innych uczestników systemu”, dodaje Mendelsohn.
W większości krajów świata udział w piramidzie finansowej jest przestępstwem przeciwko mieniu. W Polsce działalność piramid finansowych zakazana jest na mocy ustawy z 1993 r. i jej nowelizacji z 2002 r. Przepis art. 17 c ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji za czyn niezgodny z prawem uznaje „organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz