To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Cyberterroryzm Bógdał- Brzezińska, Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie.
Polska jest zapóźniona pod względem wdrożenia ICT w administracji publicznej. Raport ONZ wydzielił 4 grupy, my jesteśmy w II razem z m.in. Węgrami i Rosją. Najwyżej znajdują się Czechy i Estonia. (dane z książki z 2003r.)
Rozwój polskiego sektora ICT
Pierwszy Kongres Informatyki Polskiej 1994r.- raport podsumuwujący stan przygotowania do informatyzacji gospodarki i życia publicznego:
obojętny stosunek społeczeństwa do informatyki
informatyzacja może spowodować rozwarstwienie społ. i powstanie "informacyjnej underclass "
propozycja szybkiej procedury legislacyjnej uzupełnianej o szkolenia z obsługi komputerów i sieci
pośrednio poruszono problem cyberterroryzmu poprzez wskazanie zagrożenia ze strony zorganizowanych grup o nastawieniu antypaństwowym
proponowano stworzenie sieciowej bazy aktów prawnych zabezpieczonej przed ingerencją zewnętrzną (informatyzacja legislacji) oraz zdynamizowanie prac prawodawczych związanych z ICT (legislacja informatyzacji)
Drugi Kongres Informatyki Polskiej 1999r. treść raportu:
konieczność zmian legislacyjnych ze względu na wzrost zagrożenia przestępstwami komputerowymi (włamania do systemów, wirusy, kradzieże danych, zmiany zapisów księgowych)
najważniejsze regulacje prawne dla środowiska informatycznego to:
ustawa o łączności z 1990 roku
ust. o prawie autorskim i prawach pokrewnych 1994
ust. o zamówieniach publicznych 1994
ust. o ochronie danych osobowych 1997
uchwała Sejmu z 14 lipca 2000 w sprawie budowania społ informacyjnego
delegowano na RM kompetencje przygotowania narodowej strategii rozwoju społ. informacyjnego,
wyodrębniono zadania strategiczne: powszechny dostęp do Internetu, rozwój e-government, e-education , szybki Internet dla ośrodkó naukowo-badawczych, teleinformatyka w systemie finansowym i obronności, transporcie i ochronie zdrowia, prewencji kryminalnej, transformacja aktów prawnych regulujących problemy bezpieczeństwa informacyjnego, kryptografii, podpisu elektronicznego
raport Komitetu Badań Naukowych listopad 2000r. "Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce"
stwierdzono, że wyznacznikiem hegemonii jest szybkość wdrożenia zasad społeczeństwa informacyjnego
zagrożenie rozwarstwienia społecznego (brak dostępu do informacji powoduje upośledzenie cywilizacyjne i ekonomiczne),
polityka państwa powinna zagwarantować powszechny dostęp do informacji poprzez stworzenie odpowiednich mechanizmów ekonomicznych, prawnych i administracyjnych
powołanie się na Konst. RP art. 54- prawo do pozyskania informacji mających dużą wartość gosp., polit. czy kult., art. 32- równouprawnienie obywateli (w dostępie do nowowczesnego systemu usług teleinformatycznych), art. 14- wolność prasy i innych środków masowego przekazu (usługi nie bd podlegać koncesjonowaniu), art.61- prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej (Internet ma być jednym ze środków realizowania przez państwo tego zadania),
(…)
…. Struktura KSOKITI ma być trójpoziomowa i obejmować:
Centrum Koordynacyjne- oparte na współpracy DBTI ABW z resortami strategicznymi: MSWiA, MS, MON, MI, NBP
Centrum Obsługi Technicznej- główne zadania realizować będzie CERT Polska, we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi i dostawcami Internetu
administratorów systemów i inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego- odpowiedzialnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)