Chrześcijańskie modyfikacje klasycznej filozofii politycznej (św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu): państwo boże a państwo ziemskie, władza duchowa a władza świecka. Św Augustyn : - zła natura człowieka, chciwość, ryba połyka rybę
- przed grzechem nie było władzy
- Bóg dał państwo z powodu zepsucia
- państwo to kara, bicz boży na grzeszników
- państwo ogranicza tylko zło, a zbawienie człowieka zależy tylko od Boga
- obojętnie jakie państwo - liczy się cel
- Bóg dał władzę władcy - nie można się sprzeciwiać
- nie tworzy wspolnoty- nie ma w nim milosci
- myslenie o polityce to odwrocenie się od rzeczy doczesnych
- wspolnota nigdy się w pelni nie zrealizuje
- w sprawach religii obywatele nie musza być posluszni wladcom - czlowiek przede wszystkim musi troszczyc się o swoja dusze
Św Tomasz : (10) - późniejsze średniowiecze, doczesność już ważniejsza - „zmartwychwstanie ciał”. Jednak nadal wladza boska nad ziemska
- w sprawach doczesnych wladza ma pewna autonomie
- państwo wynik natury - zoonpoliticon Arystotelesa
- państwo jest doskonałe
- życie w państwie - natura człowieka (dzieło człowieka) - pochodzi od Boga
- zapewnia dobro powszechne - materialne i moralne, konieczne są do zbawienia
- Kościół zbawienie, Państwo doczesność. Kościół przed państwem
- Państwo ma środki dla złych - niewola, tyrania
- rozwój - rodzina - gmina- państwo
- państwo to rodzaj umowy
- wladza pochodzi od Boga
- jeżeli wladza celem nie jest dobro wspolne to tyran - przeciw prawu naturalnemu
- republika najlepsza
- możliwa wlasnosc prywatna
- nie wytłumaczył jak tworzy się państwo Idea wojny sprawiedliwej: - autorytet ksiecia
- sprawiedliwa przyczyna
- sluszna intencja
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)